Wlk. Brytania: brexit bez umowy może kosztować motoryzację 74 mld USD

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2020-11-24 16:45

Według brytyjskiej organizacji przemysłu motoryzacyjnego, w przypadku braku zawarcia stosownej umowy związanej z brexitem, sektor motoryzacyjny może ponieść koszty w kwocie nawet 55 mld GBP (74 mld USD) w postaci ceł do 2025 r. donosi Reuters.

fot. Bloomberg
fot. Bloomberg

Dodatkowo, „podkopana” może być zdolność sektora do rozwoju kolejnej generacji pojazdów bezemisyjnych.

Zdaniem The Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), brak porozumienia z Unią Europejską może skutkować zmniejszeniem produkcji samochodów w Wielkiej Brytanii o 2 mln sztuk w ciągu najbliższych pięciu lat.

Negocjatorzy brytyjscy i unijni pracują nad podpisaniem nowej umowy handlowej do 1 stycznia 2021 r. Utrzymanie się dotychczasowego pata może spowodować, że producenci samochodów zapłacą cła Światowej Organizacji Handlu (WTO) za części i pojazdy importowane i eksportowane do i z Wielkiej Brytanii.

Cła WTO dodałyby średnio 2 tys. GBP do kosztów brytyjskich samochodów elektrycznych sprzedawanych w UE, „czyniąc brytyjskie fabryki znacznie mniej konkurencyjnymi i podważając atrakcyjność Wielkiej Brytanii jako miejsca docelowego dla inwestycji zagranicznych”.