Wskaźnik Pengab wzrósł w lipcu o 5,3 pkt do 18,9 pkt

PAP
opublikowano: 15-07-2009, 14:02

Wskaźnik koniunktury bankowej Pengab wzrósł w lipcu 2009 roku w stosunku do ostatniego czerwcowego pomiaru o 5,3 pkt i  wyniósł 18,9 pkt - poinformował w środę Związek Banków Polskich oraz Pentor.

Wskaźnik ocen bieżących wzrósł o 4,6 pkt, a wskaźnik wyprzedzający o 6,0 pkt.

"Poprawiły się zarówno oceny, jak i prognozy. Mamy szansę na zmianę trendu w polskiej bankowości" - powiedział Eugeniusz Śmiłowski, prezes Pentora.

"Ostatnia zmiana trendu była w marcu 2007 roku, od tego czasu na rynku jest dekoniunktura. Teraz jest prawdopodobna zmiana trendu, ale pozostaję jeszcze ostrożny. W ubiegłym roku cztery miesiące też wskazywały na odbicie, co się później nie potwierdziło" - dodał.

Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury (WOKKB) wzrósł w lipcu o 14,6 pkt, do 23,4 pkt.

Z badania instytutu Pentor wynika, że depozyty złotowe rosły w 38 proc. placówek bankowych, a spadały w 23 proc. Lokaty terminowe rosły łącznie w 45 proc. placówek, a spadały w 26 proc.

Wzrostu stanu lokat a'vista ogółem spodziewa się 40 proc. placówek, a spadku 14 proc. Poprawy sytuacji w zakresie depozytów terminowych ogółem spodziewa się 45 proc. oddziałów, a pogorszenie przewiduje 16 proc.

ZBP podał, że obserwowana jest dalsza poprawa koniunktury na rynku kredytów zarówno złotowych, jak i dewizowych, kredytów konsumenckich i kredytów do 1 mln euro dla przedsiębiorstw. Nieznacznie wzrosła cena kredytu na cele gospodarcze.

Kredyty złotowe rosły w 61 proc. placówek (w porównaniu z poprzednim pomiarem wzrost o 1 pkt.), malały w 15 proc., a w 23 proc. nie zmieniły się. Rozwoju akcji kredytowej ogółem spodziewa się 70 proc. placówek (wzrost o 7 pkt.), a spadku oczekuje 7 proc. (spadek o 5 pkt).

Pentor podał, że oprocentowanie kredytów pozostało bez zmian w 48 proc. placówek, a w 30 proc. wzrosło. Utrzymania ceny kredytu na obecnym poziomie spodziewa się 72 proc. placówek (wzrost o 7 pkt), a wzrostu 17 proc. (spadek o 9 pkt).

Kredyty mieszkaniowe dla osób prywatnych wzrosły w 45 proc. placówek, a spadły w 18 proc. Wzrostu liczby kredytów mieszkaniowych spodziewa się 51 proc. placówek, spadku 12 proc., a 37 proc. nie przewiduje zmian.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane