Wysoki poziom zarobków od dłuższego czasu pozostaje na szczycie piramidy potrzeb pracowników, jednak, jak podkreślają eksperci, to nie pieniądze zatrzymują największe talenty na dłużej.
— Spośród przebadanych przez nas osób, które nie chcą zmieniać pracy, 60 proc. jako powód tego stanu rzeczy wskazywało sympatię do firmy i przełożonych, a 53 proc. — dobrą atmosferę w zespole. Warto zaznaczyć, że to właśnie tymi aspektami życia firmy kierują szefowie. Swoimi działaniami powinni zatem potwierdzać najważniejsze wyróżniki przedsiębiorstwa, które decydują o wyborze przez kandydatów — komentuje Konstancja Zyzik, ekspert Pracuj.pl.
Ważna marka pracodawcy
Coraz bardziej dojrzałe podejście szefów do relacji z pracownikami w Polsce to, zdaniem specjalistów, wynik zarówno trendów napływających z zagranicy, jak i rosnącej świadomości znaczenia marki pracodawcy.
— Widać to zwłaszcza w branżach z tzw. rynkiem pracownika, w których coraz większy nacisk kładzie się na rozwój menedżerów w obszarach kompetencji miękkich. Przykładowo tworzone są wewnętrzne polityki rozwoju pracowników. Mądry szef wie dziś, że dobre relacje z zespołem i obustronna komunikacja pozytywnie wpływają na atmosferę, która jest kluczowa, aby przywiązać specjalistę do przedsiębiorstwa — tłumaczy Łukasz Marciniak, dyrektor rozwoju sprzedaży w Grupie Pracuj.
Ponadto na dobry obraz stosunków z kadrą menedżerską i innymi pracownikami wpływ ma otwarta współpraca, brak toksycznej rywalizacji, lojalność, poczucie równego traktowania, nienaruszanie godności, wsparcie oraz zaufanie wobec zespołu.
Wspieraj i doceniaj
Pozytywne postawy specjalistów wobec szefów nie oznaczają jednak, że ci ostatni nie planują zmian na drodze zawodowej. Okazuje się, że byliby oni w stanie zmienić pracę i swoich przełożonych, jeśli w nowym miejscu zatrudnienia mieliby zapewnione możliwości rozwoju zawodowego. Z tego względu pracodawcy powinni patrzeć na swoje zespoły nie tylko pod kątem pozytywnychrelacji, ale i aspiracji zatrudnionych.
— Specjaliści chcą czuć się docenieni za osiągnięcia i mieć przekonanie, że zarówno szef, jak i firma mają pomysł na rozwój zatrudnianych osób. To trudna sztuka, bo obecnie w pracy zawodowej spotyka się w jednym miejscu wiele pokoleń, które ze sobą współpracują. Różnią je wartości i oczekiwania, wychowywały się w innych czasach i inaczej postrzegają szacunek, plany rozwojowe czy dobre relacje — zauważa Konstancja Zyzik.
Poczucie wartości jest istotne dla pracowników na całym świecie. Według globalnego raportu firmy O.C. Tanner, 79 proc. osób odchodzących z pracy potwierdza, że jednym z powodów ich decyzji było poczucie bycia niedocenionym. Dane Pracuj.pl wykazują, że podobne postawy przyjmuje również 49 proc. badanych specjalistów w Polsce. Dlatego warto zaznaczyć, że współczesny szef, który chce się rozwijać, z jednej strony powinien cieszyć się z bardziej partnerskich relacji z podwładnymi, ale musi też bardzo uważać na ryzyko związane z rywalizacją o pracowników. Jak wynika z badania, kluczowe w tym procesie jest budowanie poczucia wartości zespołu oraz świadomości, że szef może liczyć na wsparcie swojej firmy.