Zysk netto Podravki wzrósł mimo stabilnej sprzedaży

Spółka Akcyjna NOVITA
opublikowano: 2002-09-11 14:16

ZAGRZEB, Chorwacja (Reuters) - Chorwacka grupa spożywcza Podravka podała w środę, że jej zysk netto w pierwszym półroczu tego roku wzrósł o 59 procent licząc rok do roku i wyniósł 55,2 miliona kun (7,33 miliona dolarów), mimo że sprzedaż utrzymała się na poziomie z ubiegłego roku.

Chorwacka spółka zamierza umocnić się w regionie za pomocą akwizycji.

Wzrost zysku netto był możliwy dzięki jednorazowym profitom z tytułu sprzedaży niektórych nierentownych części grupy oraz odsprzedaniu 40-procentowego udziału w lokalnym chorwackim browarze większościowemu akcjonariuszowi - Carlsbergowi.

Oprócz zysku netto pozostałe wskaźniki, takie jak zysk operacyjny i sprzedaż znalazły się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Przychody ze sprzedaży nie zmieniły się i wyniosły 1,2 miliarda kun.

"Jeżeli odejmie się pozycje jednorazowe, to te wyniki wyglądają znacznie gorzej niż na pierwszy rzut oka" - powiedział analityk jednego z zagranicznych banków w Zagrzebiu.

Obserwatorzy duże nadzieje wiążą z umową, jaką Podravka podpisała ze szwajcarskim koncernem Nestle. Umowa dotyczy dystrybucji produktów Nestle w Europie Południowo-wschodniej.

Według Vladimiry Urbankovej z Erste Banku nie jest jasne, czy porozumienie to wyjdzie poza samą dystrybucję. Chorwackie media spekulowały, że szwajcarski gigant może ostatecznie przejąć Podravkę.

Jak na razie jednak to chorwacka spółka planuje przejęcia. Według prezesa grupy, Darko Marinaca kilka z nich ma zostać sfinalizowanych w najbliższych miesiącach. Zdaniem Urbankovej przynajmniej jedna z tych transakcji będzie dotyczyła rynku czeskiego.

Sprzedać Podravki na rodzimym rynku wzrosła o jeden procent, natomiast poważny, 14-procentowy, spadek zanotowała na bardzo ważnym dla niej rynku polskim, gdzie ogromną popularnością cieszyła się przyprawa Podravka.

Przedstawiciele spółki tłumaczą spadek przede wszystkim negatywnymi zjawiskami na rynku walutowym, natomiast analitycy są zdania, że Chorwaci padli ofiarą rosnącej konkurencji na polskim rynku spożywczym.

((Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, fax +48 22 653 9780, [email protected]))