Zysk Suneksu spadł o 83,4 proc. Spółka musiała obniżać ceny

Kamil ZatońskiKamil Zatoński
opublikowano: 2023-11-28 07:33

W III kwartale 2023 r. zysk netto Suneksu wyniósł 2,18 mln zł i był o 83,4 proc. niższy niż w analogicznym okresie 2022 r.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Przychody spółki, zajmującej się produkcją urządzeń dla sektora OZE, spadły o 3,4 proc. do 81,4 mln zł, a zysk operacyjny o 72 proc. do 6,5 mln zł. Na pogorszenie marż duży wpływ miał wzrost kosztów ogólnego zarządu (z 1,6 mln zł przed rokiem do 5,7 mln zł w tym roku). Spółka tłumaczy gorsze wyniki także spowolnieniem na rynkach, spowodowanym wysokimi stopami procentowymi w strefie euro i ograniczeniem inwestycji. Słabsza sprzedaż wymusiła obniżki cen oferowanych produktów i usług.

Po trzech kwartałach skonsolidowany zysk netto spółki to 21,67 mln zł (spadek o 21 proc.), a przychody sięgają 270 mln zł (+29 proc.).

– W strefie euro, w tym na kluczowych dla nas rynkach niemieckim i austriackim, a także w Polsce, widzimy spowolnienie gospodarcze spowodowane wysokimi stopami procentowymi. To negatywnie wpływa na inwestycje, a co za tym idzie także na popyt na nasze produkty. Niższe, niż w 2022 r., są ceny naszych produktów i usług, które osiągamy, a w efekcie także marże. Rozbudowujemy na całą Austrię sieć sprzedaży, serwisu i montażu przejętej firmy Krobath i poszerzamy jej ofertę o wyroby Suneksu. Oczekujemy, że efekty tych działań będą widoczne w przychodach od II kwartału 2024 r. Planujemy też budowę sieci sprzedaży – na bazie przedstawicieli handlowych – na wszystkich najważniejszych rynkach europejskich – mówi Marek Kossmann, dyrektor finansowy i członek zarządu spółki.

Romuald Kalyciok, prezes Suneksu, informuje, że spółka szuka możliwości akwizycji w Niemczech, ale nie wyklucza zakupów w innym europejskim kraju.

– Zależy nam na zbudowaniu struktur sprzedaży, które ułatwią spółkom grupy bezpośrednio dotarcie do klienta końcowego na naszych kluczowych rynkach oraz umożliwią realizację dodatkowych usług, takich jak montaże i serwisy urządzeń OZE. Firma z bezpośrednim dostępem do rynku ma większe możliwości działania niż sprzedająca przez pośrednika. Dlatego akwizycja pozwoli nam prowadzić własną politykę cenową i lepiej funkcjonować w okresach słabszej koniunktury na rynku, z którą teraz się mierzymy - mówi Romuald Kalyciok.