Zyskali dzięki wojnie w TV

Marcin Gesing
opublikowano: 2004-03-11 00:00

Zapchane ramówki stacji telewizyjnych spowodowały, że część reklamodawców dała zarobić stacjom radiowym. Wykorzystał to RMF.

Grupa RMF FM, której okrętem flagowym jest ogólnopolska stacja radiowa, poprawia wyniki. Radio Muzyka Fakty, najważniejsza spółka grupy RMF, zarobiła w ubiegłym roku 15,5 mln zł netto wobec 3,7 mln zł straty netto w 2002 r. Przychody RMF FM wzrosły 2003 r. o 17,2 proc. w porównaniu z 2002 r. i wyniosły 85,77 mln zł. Jeszcze większą sprzedaż, bo 95,65 mln zł, miał w ubiegłym roku Broker FM, spółka sprzedająca usługi reklamowe grupy RMF. Jej zysk netto przekroczył 1 mln zł, a niewiele mniej zarobiła agencja reklamowa Art FM. Jedyną spółką grupy, która zanotowała stratę, jest Scena FM. Przyczyną było załamanie się rynku koncertowego.

Pomogły rabaty i płyta

W osiągnięciu takich wyników pomogła grupie wojna rabatowa na rynku reklamy telewizyjnej.

— Stacje TV nie były w stanie realizować wszystkich kampanii reklamowych. Te niewykorzystane budżety trafiły do radia, a RMF potrafił je w zręczny sposób wykorzystać. Wyniki grupy poprawiło też wydanie płyty „RMF FM, Moja i Twoja Muzyka”, która sprzedała się w nakładzie 700 tys. egzemplarzy — mówi Marek Dworak, wiceprezes Brokera FM.

Dodaje też, że na ubiegłoroczne wyniki wpłynęła również restrukturyzacja, którą RMF musiał przeprowadzić po tym, jak Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zakazała rozgłośni nadawania lokalnych programów.

Zarząd grupy przewiduje, że w tym roku przychody z reklamy radiowej wzrosną o 10 proc.

Dobre prognozy

— Taki powinien też być przyrost rynku reklamy radiowej w ujęciu netto — zapewnia Marek Dworak.

Także wycofanie projektu telewizyjnego ze struktur grupy RMF już w przyszłym roku powinno poprawić wyniki finansowe, szczególnie Brokera FM.

— Elementem, który będzie miał istotny wpływ na rozwój grupy, będzie polityka głównego gracza na rynku reklamy, czyli telewizji — uważa Marek Dworak.

Jego zdaniem, zapowiadany przez stacje telewizyjne wzrost cen emisji spotów spowoduje zwiększenie kosztów dotarcia, co z kolei doprowadzi do sytuacji, że nie wszystkich stać będzie na reklamę telewizyjną. Na tym w pierwszej kolejności skorzystać ma rynek radiowy i RMF, którego udział w nim sięgnął w ubiegłym roku 28,7 proc. (wg Radio Track SMG/KRC).