1,6 mln zł kary za polisolokaty

opublikowano: 21-11-2018, 22:00

Sąd apelacyjny utrzymał ustalenia prezesa UOKiK, że Open Finance wprowadzał klientów w błąd przy tzw. polisolokatach.

Open Finance, pośrednik finansowy kontrolowany przez Leszka Czarneckiego, musi zapłacić 1,6 mln zł kary. Orzeczenie sądu apelacyjnego, który utrzymał w mocy decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o wprowadzaniu klientów w błąd przy oferowaniu grupowych polis na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, jest prawomocne. Firma ma możliwość wniesienia kasacji do Sądu Najwyższego, nie zwalnia jej to jednak z obowiązku uiszczenia kary. Klienci Open Finance skarżyli się UOKiK, że pośrednik nierzetelnie informował ich o korzyściach płynących z przystąpienia do „polisolokat”, ryzyku poniesienia straty oraz prawdziwych kosztach odstąpienia od umowy.

„Pani (…) zapewniała mnie, że produkt ten jest bezpieczną i korzystną lokatą oraz że ona też ją posiada i nawet założyła dla swego syna”, „Pracownik (…) zataiła przede mną informacje o wysokości opłaty likwidacyjnej, kosztach prowadzenia rachunku, które znacznie przewyższają (…)”, „Pani (…) oszukała mnie z premedytacją, informując, że po 10 latach mogę rozwiązać umowę bez żadnych konsekwencji, zyskując gwarantowaną sumę prawie 100 tys. zł, a w rzeczywistości jeszcze w 15 roku trwania umowy wysokość opłaty likwidacyjnej wynosi 5 proc.” — to fragmenty skarg klientów.

W 2013 r. prezes UOKiK uznał, że pośrednik finansowy wprowadzał klientów w błąd, eksponując korzyści związane z inwestycją kosztemrzetelnego informowania o ryzyku braku zysków i wystąpienia strat. Takie praktyki uznał za naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Open Finance od początku twierdził, że postępował zgodnie z prawem, jednak w 2013 r. zrezygnował z oferowania „polisolokat”. Firma odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w 2017 r. odwołanie oddalił i utrzymał decyzję prezesa urzędu. Pośrednik zaskarżył wyrok do sądu apelacyjnego. Także bezskutecznie. © Ⓟ

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane