5G wielkim wyzwaniem dla samochodów autonomicznych

PAP/DI
aktualizacja: 10-01-2018, 14:10

Technologia łączności 5G będzie dużym wyzwaniem dla upowszechnienia się samochodów autonomicznych i elektrycznych, przede wszystkim ze względu na koszty - twierdzą analitycy World Economic Forum.

Zdaniem niektórych analityków rynku motoryzacyjnego, samochody autonomiczne nie zdominują dróg aż do roku 2050. Jednocześnie, wzrost usług na żądanie, które będą wykonywane głównie przez pojazdy zautomatyzowane i elektryczne, oczekiwany jest na lata poprzedzające rok 2030, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Badacze wskazują jednak, że aby był one możliwe, muszą nastąpić niezbędne zmiany w prawie planowane na wczesne lata po 2020 r., a także realizacja potężnych planów inwestycyjnych, o których na bieżąco informują duzi gracze rynkowi.

Zobacz więcej

Sieci 5G najprawdopodobniej będą musiały być dostarczane do usługobiorców przez operatorów telefonii komórkowej. Infrastruktura do ich budowy będzie złożona zarówno z zasobów prywatnych, jak i państwowych. Fotolia

Zastosowanie samochodów elektrycznych w logistyce może przynieść dziesięciokrotne zwiększenie wydajności eksploatacyjnej pojazdu, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów utrzymania i ubezpieczenia, a także poboru energii. Dla operatorów tego rodzaju pojazdów przełoży się to na zmniejszenie kosztów za kilometr trasy, a także redukcję kosztów związanych z obsługą powypadkową.

Wyniki badań, które World Economic Forum przeprowadziło we współpracy z MIT na przedmieściach Bostonu w Stanach Zjednoczonych w 2017 roku wskazują, że rosnący trend rezygnowania z posiadania samochodu przez osoby prywatne na rzecz usług w systemie na żądanie, a także wykorzystanie samochodów autonomicznych w logistyce przyniesie zmniejszenie ilości aut na drodze o 28 proc., a także 66-procentowe zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

Eksperci pracujący przy badaniu wskazują jednak, że taki przebieg wydarzeń nie jest wcale pewien. Aby przejście do modelu szerszego wykorzystania usług przewozów na żądanie i zautomatyzowanej logistyki było możliwe, niezbędne są zmiany w prawie i inwestycje infrastrukturalne - między innymi w sieć łączności w technologii 5G.

Sieci 5G najprawdopodobniej będą musiały być dostarczane do usługobiorców przez operatorów telefonii komórkowej. Infrastruktura do ich budowy będzie złożona zarówno z zasobów prywatnych, jak i państwowych. Zdaniem analityków, 19,6 proc. całkowitej sprzedaży usług telekomunikacyjnych w technologii 5G będzie ukierunkowane na przemysł motoryzacyjny i sektor transportowy.

Operatorzy sieci 5G będą musieli sprostać wymogowi elastyczności narzuconej przez regulacje niezbędne do rozbudowy infrastruktury. Krytyczne obszary to m. in. bezpieczeństwo, które jest szczególnie ważne dla transportu autonomicznego i wymaga uwagi zarówno w planowaniu, jak i wykonaniu infrastruktury, w skład której będą wchodziły nie tylko urządzenia do łączności, ale też kontrolery ruchu i same pojazdy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP/DI

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / 5G wielkim wyzwaniem dla samochodów autonomicznych