Tydzień nie rozpoczął się dobrze dla funduszu private equity Abris Capital Partners. Prokuratura zarzuciła dwóm reprezentującym go osobom wyrządzenie GetBackowi szkody nie mniejszej niż 1,37 mld zł. Zaskoczony zarzutami i działaniami prokuratury Abris, podkreślający swoją ścisłą współpracę z organami nadzoru oraz ścigania, zaskarżył wszystkie decyzje prokuratorskie.
Natomiast druga połowa tygodnia przyniosła już funduszowi dobre wieści – znalazł branżowego inwestora dla kolejnej spółki portfelowej. Po dwóch dużych, prawdopodobnie przekraczających 1 mld zł każdy, exitach w ostatnich kwartałach (z Velvet Care i Scanmedu – drugi jeszcze czeka na zatwierdzenie) zawarł umowę sprzedaży 100 proc. akcji kolejnej firmy. Właściciela ma zmienić Dot2Dot, producent opakowań.
Atuty polskiego producenta
Spółka oferuje szeroki zakres opakowań dla wielu branż, przede wszystkim kosmetycznej, spożywczej (szczególnie słodyczy) oraz higieny osobistej. W dwóch zakładach – w okolicach Gdańska i Warszawy – zatrudnia 350 pracowników. Po uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przejmie ją belgijski Van Genechten Packaging (VGP), który ma w ofercie m.in. drukowane kartony składane. Na jego roczne przychody rzędu 450 mln EUR pracuje kilkanaście fabryk.
– Dzięki temu przejęciu nie tylko wzmacniamy pozycję na europejskim rynku opakowań premium, ale też znacząco poszerzamy międzynarodową bazę klientów – mówi prof. Frank Ohle, prezes VGP.
– Transakcja pozwoli Dot2Dot wykorzystać skalę i siłę negocjacyjną grupy w budowaniu relacji z kluczowymi klientami. Biorąc także pod uwagę obecność VGP w 10 krajach w Europie, duże doświadczenie sprzedażowe oraz doskonałą reputację grupy, jesteśmy przekonani, że produkty Dot2Dot znajdą się wkrótce na nowych rynkach. Kupujący docenił przede wszystkim dostęp do ciekawej strategicznie grupy globalnych klientów m.in. z segmentu urody i higieny osobistej (budowa długoterminowych relacji z topowymi graczami trwa latami), synergię wynikającą z wykorzystania dwóch efektywnych i nowoczesnych zakładów Dot2Dot oraz najwyższe standardy ESG spełniane przez spółkę – dodaje Edgar Koleśnik, partner w Abrisie.
Podkreśla, że Dot2Dot zatrudnia kobiety na ponad połowie stanowisk menedżerów wyższego szczebla i wygenerował w minionym roku 94 proc. przychodów z produktów nadających się do ponownego użycia, recyklingu lub kompostowania, redukując emisję dwutlenku węgla o połowę wobec 2022 r.
Rozwój poskładanego biznesu
Fundusz stworzył grupę z trzech rodzinnych firm. W czerwcu 2015 r. przejął Graf-Poz, a w kwietniu rok później dokupił Druk Markuszewscy oraz Drukpol. W 2023 r. przychody utrzymały się na poziomie ok. 226 mln zł – krajowe wzrosły z 155,6 do 162,4 mln zł, ale zagraniczne spadły z 70,4 do 64,2 mln zł. Wynik operacyjny urósł ponadpięciokrotnie do 15,7 mln zł, a 4,3 mln zł straty netto zamieniło się w 7,9 mln zł zysku.
– W okresie naszej inwestycji grupa odnotowała ponad 2,5-krotny wzrost przychodów i prawie podwoiła zysk EBITDA. Tylko w ostatnich kilku latach zainwestowała blisko 20 mln EUR [32 mln zł w samym 2023 r. – red.] w oba zakłady, maszyny drukujące oraz systemy informatyczne najnowszej generacji – informuje Edgar Koleśnik.
Przejęcie Dot2Dot przez VGP to kolejna tego typu transakcja w ostatnim czasie na polskim rynku opakowań. W tym roku Coveris ogłosił przejęcie Hadepol Flexo, a w ubiegłym Polpack trafił pod skrzydła Zeusa.
Sprzedaż aktywów i fundraising
Sprzedażowa aktywność Abrisu w ostatnim czasie nie powinna dziwić. Fundusz inwestujący per projekt najczęściej 30-70 mln EUR ma w portfelu aż 11 spółek (nie licząc Graala, Scanmedu i Dot2Dot czekających na zielone światło UOKiK dla sprzedaży): Alsendo, WDX, Pehart, Orbitvu, MatexLab, GreenGroup, Dental Investments Holding, Endego, Aures, GTS oraz Hyperfy.
– Każda z nich reprezentuje inną branżę oraz inny poziom dojrzałości organizacyjnej i realizacji założeń inwestycyjnych. Mamy 37-osobowy zespół o zróżnicowanym doświadczeniu i specjalizacjach, dzięki któremu dla każdej spółki przygotowaliśmy indywidualne plany i strategie inwestycyjne. Elementy spójne to przede wszystkim transformacja ESG, cyfryzacja, konsolidacja rynków i profesjonalizacja modeli operacyjnych – mówi Edgar Koleśnik.
Każda ze spółek Abrisu przygotowywana jest do sprzedaży od pierwszego dnia. Okres budowania wartości bywa jednak różny w zależności od potrzeb firmy czy sytuacji rynkowej: w Scanmedzie wyniósł trzy lata, w Velvet Care pięć, a w Dot2Dot dziewięć. Teraz słychać o kolejnym podejściu do exitu z Aures Holdings (AAA Auto), ale o powiększaniu portfela na razie cisza.
– Wyjścia z inwestycji są fundamentem udanego fundraisingu, dlatego ogromna część naszej uwagi jest temu teraz poświęcona. Nasz zespół inwestycyjny cały czas pracuje nad rozbudowywaniem spółek portfelowych o nowe akwizycje, które są nadal finansowane z funduszu trzeciego. Na początku roku rozpoczęliśmy proces zbierania czwartego funduszu, który będzie kontynuował strategię i założenia inwestycyjne poprzedniego – wyjaśnia partner w Abrisie.

Z naszych obserwacji wynika, że sektor opakowań w Polsce stał się wyjątkowo atrakcyjny dla inwestorów zagranicznych. Z kilku kluczowych powodów. Dynamicznie się rozwija i ma wysoką rentowność oraz aktywność inwestycyjną. Polska umacnia pozycję wśród czołowych unijnych eksporterów opakowań, co dowodzi osiągnięcia odpowiedniej skali przez poszczególne firmy. Lokalni przedsiębiorcy konsolidują rynek, a nawet stawiają pierwsze kroki za granicą. To świadczy o znaczeniu i umacnianiu się tego sektora gospodarki.
Jednym z głównych czynników przyciągających zagraniczne inwestycje jest znaczący udział polskiego sektora opakowań w produkcji przemysłowej kraju. Polska wyróżnia się na tle innych krajów UE, a silne rozdrobnienie produkcji oraz wysoki udział kapitału zagranicznego wskazują na to, że sektor jest dobrze zintegrowany z globalnym rynkiem. Ponadto wzrost cen energii i surowców, niedobór siły roboczej, oraz potrzeba automatyzacji i cyfryzacji produkcji stawiają przed branżą wyzwania, ale też otwierają nowe możliwości inwestycyjne. Rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju i przepisy ekologiczne wymuszają na firmach wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, co przyciąga inwestorów zainteresowanych nowoczesnymi technologiami.