Czytasz dzięki

Accor nie wyciśnie Orbisu

opublikowano: 21-01-2019, 22:00

Mimo podniesienia ceny w wezwaniu Francuzi nie przekroczą progu 90 proc. w akcjonariacie w hotelowej grupie.

1,45 mld zł — tyle wyda francuska grupa AccorHotels na 33,1 proc. akcji notowanego na GPW Orbisu. Francuzi, którzy od 19 lat kontrolują polską spółkę, postanowili zdjąć ją z giełdy i w listopadzie ogłosili wezwanie po cenie 87 za walor, którą w styczniu podniesiono do 95 zł.

Na bezproblemową realizację planu to jednak nie wystarczyło. Accor zapowiadał, że jego celem jest zdjęcie spółki z giełdy, co możliwe jest po przekroczeniu progu 90 proc. w akcjonariacie i rozpoczęciu procedury tzw. squeeze-outu, czyli przymusowego wykupu drobnych akcjonariuszy.

Do progu trochę jednak zabrakło. Po rozliczeniu wezwania Accor zwiększy udział w Orbisie do 85,8 proc. „Ostateczna liczba akcji Orbisu, na które złożono zapisy w wezwaniu, zostanie potwierdzona w dniu zawarcia transakcji nabycia akcji przez AccorHotels, to jest w środę 23 stycznia 2019 r. Rozliczenie wezwania nastąpi w poniedziałek 28 stycznia 2019 r. (...) AccorHotels umacnia swoją kontrolę nad Orbisem oraz konsoliduje swoje przywództwo w Europie Środkowej. Zgodnie z ogłoszeniem z 26 listopada, AccorHotels będzie rozważać sposoby na optymalizację wartościportfela aktywów Orbisu” — głosi komunikat francuskiej grupy.

Podczas poniedziałkowej sesji notowania Orbisu szły w górę o 1,3 proc., do 94,80 zł za akcję. Największym inwestorem instytucjonalnym w spółce jest Nationale-Nederlanden OFE, który już po rozpoczęciu wezwania dokupił na giełdzie walory i przekroczył próg 10 proc. Znaczące pakiety mają też OFE Aviva Santander i MetLife OFE.

Przed ogłoszeniem wezwania Orbis nie radził sobie na giełdzie najlepiej — w połowie listopada jego notowania spadły do poziomu najniższego od ponad dwóch lat, ale wkrótce potem, gdy Francuzi wyszli na rynek z pierwszą ofertą, skoczyły o ponad jedną piątą.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane