Automatyczne e-faktury coraz bliżej

opublikowano: 08-04-2019, 22:00

Wiele podmiotów nie jest jeszcze gotowych na start platformy do przesyłania danych związanych z zamówieniami publicznymi.

83 proc. respondentów badania przeprowadzonego przez konsorcjum PEF Expert twierdzi, że regulacje o elektronicznym fakturowaniu są szansą na obniżenie kosztów przetwarzania faktur w firmach współpracujących z administracją publiczną. Już niedługo, od 18 kwietnia, jej jednostki będą musiały przyjmować takie dokumenty, jeśli wykonawcy zamówień publicznychprześlą je za pośrednictwem bezpłatnej Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF), przygotowanej przez resort przedsiębiorczości. Wystawienie ustrukturyzowanej faktury elektronicznej będzie prawem przedsiębiorcy, a nie jego obowiązkiem.

Ponadto zarówno zamawiający, jak i wykonawca będą mieć prawo wysyłania i odbierania innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych za pośrednictwem platformy, jeżeli druga strona wyrazi na to zgodę. Zasady te wprowadza od przyszłego czwartku ustawa z 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniachpublicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. W przypadku przedsięwzięć o wartości do 30 tys. EUR przepisy te mają być stosowanie później — od 1 sierpnia.

Regulacje te są wynikiem wdrożenia unijnej dyrektywy. Obowiązek przyjmowania przez administrację publiczną elektronicznych faktur od podmiotów dostarczających usługi obejmie organy władzy publicznej wszystkich szczebli, w tym jednostki samorządu terytorialnego, uczelnie publiczne i spółki komunalne. Z badania PEF Experta, będącego operatorem rządowej platformy, wynika, że zarówno przedsiębiorcy, jak i przedstawiciele administracji uznają nowe regulacje za krok w dobrym kierunku. Jednak nie czują się jeszcze do nich w pełni przygotowani. Zaledwie połowa respondentów ocenia stan przygotowań „dobrze” lub „bardzo dobrze”, a 49 proc. — „przeciętnie” lub „słabo”.

Wielu ankietowanych nie ma pewności, w jaki sposób będzie można rozliczać transakcje po 18 kwietnia. Większość pytanych (39 proc.) jest zdania, że faktury będzie można przesyłać automatycznie, za pomocą systemów IT zintegrowanych z rządową platformą e-faktur, a według 33 proc. — za pośrednictwem specjalnej, bezpłatnej platformy. 6 proc. badanych jest przekonanych o potrzebie wysłania mejla z załącznikiem w postaci PDF, a co piąty wskazał wszystkie trzy wymienione rozwiązania jako dopuszczalne. Prawie jedna trzecia ankietowanych sądzi, że automatyczna elektroniczna faktura to plik przesyłany mejlem w postaci PDF z zaszytymi wewnątrz metadanymi. Tymczasem prawda jest inna.

— Automatyczna faktura jest paczką danych w formacie EDI, który można przesyłać i odebrać bez potrzeby udziału człowieka. To standard, który konsekwentnie wprowadza Unia Europejska w rozliczeniach.Faktura w pliku PDF nie ma nic wspólnego z automatycznym przetwarzaniem i jest droższa w obsłudze w porównaniu z fakturą papierową. Jej zawartość i tak trzeba przecież wydrukować — zwraca uwagę Tomasz Kuciel, prezes zarządu firmy Edison, będącej członkiem konsorcjum PEF Expert.

Magda Sławińska-Rzemek, doradca podatkowy w firmie infant, wyjaśnia, że ustrukturyzowana faktura elektroniczna zawiera dane wymagane przez ustawę o podatku od towarów i usług (VAT) oraz dodatkowo informacje dotyczące odbiorcy płatności i wskazanie umowy zamówienia publicznego, którego dotyczy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu