Bez biznesplanu nie ma startu

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 2010-12-10 11:01

Zarówno firmy, które dopiero startują, jak i te, które są już na rynku od lat, muszą mieć sensowny plan działania.

 

Plan na start

Do firm, które działają od niedawna lub dopiero zaczynają działalność, banki podchodzą nieufnie. Większość oczekuje od startujących przedsiębiorstw biznesplanu, który pozwoli ocenić przygotowanie przedsiębiorcy i szanse powodzenia przedsięwzięcia.

— W większości przedsiębiorcy, którzy zakładają firmy, dysponują określonym własnym finansowaniem, ale bardzo często niezbędne im są dodatkowe pieniądze z zewnątrz. Nowa firma nie ma łatwego startu, a pozyskanie pieniędzy z banku bez oceny historii działalności nie jest łatwe. Pomocny może być biznesplan, w którym znajdą się realne założenia przedsięwzięcia. Pozwolą one na wiarygodną ocenę ryzyka — wyjaśnia Mariusz Tomasik, dyrektor sprzedaży produktów dla firm w Deutsche Bank PBC.

Agata Szymborska-Sutton, analityk Tax Care, dodaje, że im więcej firma chce pożyczyć, tym bardziej musi się przyłożyć do przygotowania biznesplanu. Dlatego w przypadku dużych przedsięwzięć warto skorzystać z pomocy firm, które zajmują się tym profesjonalnie.

Firma pod lupą

Biznesplany mają różne formy, ale jest kilka podstawowych elementów, które powinny się znaleźć w każdym takim dokumencie. Chodzi o opis planowanego przedsięwzięcia, historię firmy i charakterystykę jej działalności. Przedsiębiorstwo, która już działa na rynku musi też udokumentować doświadczenie w branży.

— Zależnie od doświadczenia przedsiębiorcy bank wymaga wkładu własnego na poziomie 20-40 proc. Przy czym jako taki wkład traktuje się gotówkę, gwarancje, poręczenia, nieruchomości, pojazdy, maszyny i inne aktywa spółki. Także "młode" spółki powinny wskazać w biznesplanie również majątek, gwarancję lub poręczenie jako dodatkowe zabezpieczenie kredytu dla banku — wskazuje Jarosław Murawski, dyrektor departamentu rozwoju produktów i bankowości transakcyjnej w BNP Paribas Fortis.

Trzeba również przedstawić aktualną sytuację ekonomiczno-finansową firmy. Ważna jest też analiza finansowa projektu i określenie źródeł finansowania, czyli udziału środków własnych i obcych (kredyt). Niezbędne jest także ekonomiczne uzasadnienie przedsięwzięcia, czyli jak nowa inwestycja może wpłynąć na dalsze funkcjonowanie firmy. No i trzeba realnie oszacować zagrożenia i szanse.

— Firma powinna również nakreślić swoją pozycję na tle konkurencji — przed i po zrealizowaniu inwestycji, a także przedstawić finanse na cały okres inwestycji, uwzględniając w tym ewentualny udział dodatkowego zewnętrznego finansowania — dodaje Mariusz Tomasik.

Przy analizie finansowej biznesplanu bankowcy kierują się tzw. złotą regułą: zysk netto i amortyzacja powinny pokrywać w 130 proc. ratę kapitałową kredytu i odsetki.

Zakładając firmę, niezależnie od tego, czy jej działalność będzie finansowana z kredytu bankowego, dotacji unijnej czy z własnych pieniędzy, warto przygotować biznesplan. Pomaga on początkującemu przedsiębiorcy określić ewentualne zagrożenia i szanse rynkowe, a także oszacować kwotę potrzebną na uruchomienie biznesu.