Plan na start
Do firm, które działają od niedawna lub dopiero zaczynają działalność, banki podchodzą nieufnie. Większość oczekuje od startujących przedsiębiorstw biznesplanu, który pozwoli ocenić przygotowanie przedsiębiorcy i szanse powodzenia przedsięwzięcia.
— W większości przedsiębiorcy, którzy zakładają firmy, dysponują określonym własnym finansowaniem, ale bardzo często niezbędne im są dodatkowe pieniądze z zewnątrz. Nowa firma nie ma łatwego startu, a pozyskanie pieniędzy z banku bez oceny historii działalności nie jest łatwe. Pomocny może być biznesplan, w którym znajdą się realne założenia przedsięwzięcia. Pozwolą one na wiarygodną ocenę ryzyka — wyjaśnia Mariusz Tomasik, dyrektor sprzedaży produktów dla firm w Deutsche Bank PBC.
Agata Szymborska-Sutton, analityk Tax Care, dodaje, że im więcej firma chce pożyczyć, tym bardziej musi się przyłożyć do przygotowania biznesplanu. Dlatego w przypadku dużych przedsięwzięć warto skorzystać z pomocy firm, które zajmują się tym profesjonalnie.
Firma pod lupą
Biznesplany mają różne formy, ale jest kilka podstawowych elementów, które powinny się znaleźć w każdym takim dokumencie. Chodzi o opis planowanego przedsięwzięcia, historię firmy i charakterystykę jej działalności. Przedsiębiorstwo, która już działa na rynku musi też udokumentować doświadczenie w branży.
— Zależnie od doświadczenia przedsiębiorcy bank wymaga wkładu własnego na poziomie 20-40 proc. Przy czym jako taki wkład traktuje się gotówkę, gwarancje, poręczenia, nieruchomości, pojazdy, maszyny i inne aktywa spółki. Także "młode" spółki powinny wskazać w biznesplanie również majątek, gwarancję lub poręczenie jako dodatkowe zabezpieczenie kredytu dla banku — wskazuje Jarosław Murawski, dyrektor departamentu rozwoju produktów i bankowości transakcyjnej w BNP Paribas Fortis.
Trzeba również przedstawić aktualną sytuację ekonomiczno-finansową firmy. Ważna jest też analiza finansowa projektu i określenie źródeł finansowania, czyli udziału środków własnych i obcych (kredyt). Niezbędne jest także ekonomiczne uzasadnienie przedsięwzięcia, czyli jak nowa inwestycja może wpłynąć na dalsze funkcjonowanie firmy. No i trzeba realnie oszacować zagrożenia i szanse.
— Firma powinna również nakreślić swoją pozycję na tle konkurencji — przed i po zrealizowaniu inwestycji, a także przedstawić finanse na cały okres inwestycji, uwzględniając w tym ewentualny udział dodatkowego zewnętrznego finansowania — dodaje Mariusz Tomasik.
Przy analizie finansowej biznesplanu bankowcy kierują się tzw. złotą regułą: zysk netto i amortyzacja powinny pokrywać w 130 proc. ratę kapitałową kredytu i odsetki.