Agencja podkreśla, że wojsko polskie będzie dysponować największą flotą śmigłowców Apache poza armią USA. Od lutego polskie Ministerstwo Obrony Narodowej leasinguje od armii amerykańskiej osiem takich maszyn z przeznaczeniem na szkolenie. Wartość tej umowy to ok. 300 mln USD.
Rozpoczęcie dostaw nowych śmigłowców przez Boeinga planowane jest na 2028 rok. Amerykański koncern uruchomi programy szkoleniowe i pomoże w rozwoju laboratorium kompozytów. Polska będzie odpowiedzialna za konserwację i wsparcie floty Apache. Latem ubiegłego roku wiceszef MON Paweł Bejda podpisał dwie umowy offsetowe z firmami Boeing i General Electric w związku z zakupem tych śmigłowców.
W kwietniu Puls Biznesu informował, że Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 (WZL-1) szykują się serwisu śmigłowców Apache. Prezes Jacek Goszczyński szacował wówczas wartość offsetu związanego z zakupem amerykańskiego uzbrojenia na ok. 1 mld zł. Jego elementem jest budowa centrum serwisowego, w którym na podstawie umów z Boeingiem WZL-1 będzie serwisować Apache. Równoległe umowy z General Electric otwierają drogę do serwisowania silników tych śmigłowców, a porozumienia z Lockheed Martin umożliwiają zaś serwis ich awioniki, elektroniki itp.
Pierwszy AW149 z WSK Świdnik dla polskiej armii
Polska armia modernizuje swoją flotę śmigłowców. W czwartek w 7 Dywizjonie Lotniczym 25 Brygady Kawalerii Powietrznej w Nowym Glinniku odbędzie się uroczystość zejścia z polskiej linii produkcyjnej pierwszego śmigłowca wsparcia typu AW 149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych. Weźmie w niej udział szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz.
AW149 to średni, wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy najnowszej generacji, który zapewnia wysoką skuteczność i zdolność przetrwania. Umowa z lipca 2022 roku przewiduje dostawy 32 takich maszyn wraz z pakietami logistycznym i szkoleniowo-symulatorowym. Należąca do włoskiego Leonardo Helicopters Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik zobowiązana została do ustanowienia linii produkcyjnej śmigłowców AW149 w zakładzie w Świdniku.
