Multikino, drugi co do wielkości operator sieci kin wielosalowych, poszedł pod młotek. O transakcji, negocjowanej przez ostatnie kilka miesięcy, było cicho jak makiem zasiał. To dlatego, że ITI nie prowadził otwartego procesu sprzedaży, brytyjski Vue Entertainment zgłosił się do koncernu i negocjował bezpośrednio z właścicielami. Menedżerowie Vue Entertainment doskonale znają spółkę — zasiadali w zarządzie Multikina, gdy jego udziałowcem był inny operator kin, United Cinemas International (UCI).

Trafił swój na swego
„Przejęcie Multikina to strategiczny krok na drodze rozszerzania portfolio Vue i jego ekspansji na skalę międzynarodową” — powiedział Tim Richards, CEO Vue Entertainment cytowany w komunikacie. Z informacji „PB” wynika, że Vue Entertainment kupi operatora sieci kin za ponad 400 mln zł. Nie udało nam się ustalić, czy w tej kwocie jest ok. 120 mln zł obligacji Multikina, które zapadają w 2015 r. Wcześniej spółka była wyceniana na 300-350 mln zł. Dzięki transakcji Multikino stanie się częścią drugiej co do wielkości sieci kin w Europie — przed Cinema City International (CCI), które jest czwarte co do wielkości. Jeszcze przed transakcją z Multikinem CCI miało o 100 ekranów mniej niż Vue. Multikino dołoży do koncernu kolejne 231 ekranów.
— Od momentu otwarcia pierwszego multipleksu w roku 1998, Multikino zbudowało pozycję najbardziej innowacyjnej sieci kinowej w Polsce. Jesteśmy dumni mogąc ogłosić włączenie Multikina do sieci kinowej Vue Entertainment, która będzie wspierać i rozwijać wysokie standardy Multikina — powiedział Wojciech Kostrzewa, prezes i dyrektor generalny Grupy ITI. Multikino kilkakrotnie podejmowało próby sprzedaży, rozmawiało z inwestorami strategicznymi i flirtowało z GPW. W 2010 r. spółka złożyła prospekt emisyjny w KNF, ale rozmyśliła się, gdy pogorszyła się koniunktura na świecie.
Potem rozmawiała z Agorą, właścicielem konkurencyjnego Heliosa, ale rozmowy rozbiły się o cenę. Słabe perspektywy rynku kinowego też nie zachęcały do transakcji. Z Multikinem mocno związana jest Aldona Wejchert, wdowa po Janie Wejchercie, grająca teraz pierwsze skrzypce w ITI, którego jest największym akcjonariuszem. Mimo wszystko rynek oczekiwał sprzedaży Multikina. Pytanie było nie czy, ale kiedy ITI zdecyduje się na transakcję. Spółka nieźle sobie radzi na trudnym rynku, majstersztykiem było odebranie konkurencyjnemu Cinema City akcji „Środy z Orange”.
Multikino rozwija też linie biznesowe skupione wokół segmentu kinowego, poczynając od sprzedaży w barach poprzez reklamę kinową (którą formalnie zajmuje się Multikino Media), dystrybucję filmów (którą zajmuje się spółka zależna Multikina — ITI Cinema) po pokazy opery i meczów piłki nożnej.
To ostatnie pomogło wynikom Multikina w ubiegłym roku, gdy transmitowało mecze EURO 2012. Rozwojowi spółki pomaga też działalność w krajach bałtyckich, w których jest obecna od 2010 r.
— Multikino, pozyskując międzynarodowego inwestora, może zmniejszyć opłaty na rzecz studiów hollywoodzkich. W Polsce udział tych opłat w cenie biletu jest wyższy niż w Europie Zachodniej, więc ich zmniejszenie może zwiększyć rentowność spółki — mówi Andrzej Knigawka z ING Securities.
Zielona wyspa
Sprzedaż biletów w Multikinie wzrosła w 2012 r. o 12 proc., do 9,86 mln sztuk, w dużej mierze dzięki przejęciu od CCI akcji „Środy z Orange”. Tymczasem branża kinowa zakończyła ubiegły rok na lekkim minusie, głównie przez EURO 2012, które odciągnęło Polaków od kin w stronę telewizorów.
Również pierwszy kwartał tego roku był słaby: pokazał 8-10-procentowe spadki frekwencji i wpływów — wynika z danych boxoffice.pl. Piotr Zygo, prezes Multikina i wieczny optymista, liczy co najmniej na powtórzenie w 2013 r. wyników z roku ubiegłego (ponad 60 mln zł EBITDA). Z naszych informacji wynika, że realny jest wzrost wyniku.
Sprzedaż Multikina to trzecia odsłona polityki ITI z ostatnich kilkunastu miesięcy, polegającej na stopniowej wyprzedaży aktywów. Pod koniec 2011 r. pod młotek poszły Onet i platforma „n”. Obie transakcje miały wysokie wyceny — Ringier Axel Springer wycenił Onet na 1,3 mld zł, wycena nC+ wynikająca z transakcji to 6 mld zł (1,4 mld zł więcej niż konkurencyjnego Cyfrowego Polsatu), a sprzedany równolegle Vivendi mniejszościowy pakiet w TVN kosztował 21,5 zł za akcję (w tym czasie wycena giełdowa spółki wynosiła 9,4 zł).
Cyfryzacja i 3D poprawiają rentowność
Największym operatorem sieci kin wielosalowych w Polsce jest Cinema City International, który sprzedał 13,5 mln biletów w 2012 r. Trzeci jest należący do Agory Helios, który sprzedał 7,7 mln biletów. O ile CCI i Multikino skupiają się na rozbudowie sieci kin w centrach handlowych zlokalizowanych w największych miastach, o tyle Helios znalazł niszę mniejszych miejscowości. Sprzedaż biletów kinowych utrzymuje się w ostatnich latach na podobnym poziomie 37-38 mln. Sposobem na rozwój operatorów sieci kin jest uruchamianie kolejnych kin i rozwijanie dodatkowych źródeł dochodów — reklamy kinowej, która rośnie nawet przy mizernym rynku reklamowym, czy dystrybucji filmów. Koniunkturę branży kinowej napędzają też droższe niż tradycyjne seanse 3D. Rentowność operatorów sieci kin zwiększa się dzięki cyfryzacji kin (koszty obsługi kopii cyfrowej są niższe niż analogowej). Na rynku postępuje też konsolidacja — w 2008 r. Multikino przejęło sieć Silver Screen, a Helios — Kinoplex.