– Przechodzimy z etapu planowania i projektowania do etapu budowy - powiedział we wtorek na konferencji prasowej Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Dodał, że do tej pory spółka podpisała 175 umów na kwotę 5 mld zł.
- Inwestycja idzie do przodu, ma realne finansowanie i realne harmonogramy. Nowe lotnisko i linia kolei dużych prędkości na trasie Warszawa-Łódź powstaną zgodnie z planem w 2032 r. - mówił Maciej Lasek.
Maciek Lasek zapowiedział też, że pozwolenie na budowę portu w Baranowie ma zostać wydane jeszcze w tym roku.
– Zakończono i już odebrano projekt terminala lotniskowego. Będzie to stanowić załącznik do wniosku o pozwolenie na budowę dla terminala lotniskowego i dworca kolejowego. Te dokumenty spółka już posiada i przygotowuje wnioski o pozwolenia na budowę – zapowiedział pełnomocnik rządu ds. CPK.
Maciej Lasek zapowiada, że postępowanie zostanie tak ułożone, żeby polskie firmy mogły w nim uczestniczyć w ramach konsorcjum.
Wykup gruntów pod inwestycje również postępuje. W ubiegłym roku wznowiono program dobrowolnych nabyć (PDN), a do tej pory spółka kupiła ok. 2,1 tys. działek o łącznej powierzchni 2 tys. ha. Oznacza to, że nabyto już ponad 52 proc. gruntów objętych decyzją lokalizacyjną dla lotniska CPK i części węzła kolejowego.
Maciej Lasek zaznaczył, że do końca lipca tego roku nabyto 750 ha terenów pod budowę lotniska. Obecnie nadal jest prowadzony wykup działek na odcinku kolejowym Warszawa-Łódź, już udało się wykupić ponad 80 działek.
- Nie jest prawdą, że program kolejowy CPK nie idzie do przodu. W tym roku złożyliśmy wniosek o decyzję lokalizacyjną dla lotniska i węzła kolejowego. Czekamy na uprawomocnienie się decyzji wojewody mazowieckiego. Spodziewamy się, że nastąpi to w tym roku. To umożliwi nam złożenie wniosków o pozwolenie na budowę, również planowane na bieżący rok – wyjaśnił Maciej Lasek.
W ubiegłym roku CPK ogłosił 61 postępowań przetargowych na sumę ponad 8,3 mld zł. W tym roku największym przedsięwzięciem było przetarg na system obsługi bagażu. Ponadto pod koniec czerwca spółka podpisała umowę na budowę tunelu kolejowego pod Łodzią, który ma wykonać konsorcjum PORR.
Od stycznia do lipca tego roku spółka zawarła 79 umów, w tym kontrakty ramowe o łącznej wartości 4,3 mld zł. Do końca tego roku CPK zamierza ogłosić przetargi na kwotę 30 mld zł, a w sierpniu przekaże wykonawcom harmonogram działań na kolejne lata.
Pod koniec maja ogłoszono przetarg na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego. Budowa ma ruszyć w IV kwartale przyszłego roku i zakończyć w 2031 r. Szacowana wartość umowy przekracza 5 mld zł.
