Do faktora po swoje, a po kredyt do banku

Marta Walczak
opublikowano: 18-11-2010, 13:57

Proste zasady spowodowały, że faktoring na dobre zagościł w polskich przedsiębiorstwach.

Faktorzy zgodnie twierdzą, że ich finansowanie staje się coraz bardziej popularne. Dzieje się tak głównie dzięki większej dostępności faktoringu niż kredytu obrotowego. Proste procedury i łatwe do osiągnięcia wsparcie finansowe, powodują, że przedsiębiorcy zaczęli traktować faktoring jako alternatywę dla kredytów. Faktorzy przekonują jednak, że takie myślenie jest błędne. Ich zdaniem ten rodzaj finansowania nie może stać się alternatywą dla kredytów, a jedynie uzupełnieniem oferty bankowej.

Obok kredytu

— Faktoring finansuje bieżącą działalność firmy i zapewnia jej płynność finansową. Środki uzyskane z tego źródła można przeznaczyć na dowolny cel, np. na spłaty rat kredytowych czy leasingowych. Natomiast kredytu udziela się najczęściej na konkretny cel, a jego wysokość jest z góry ustalona. Korzystanie z faktoringu nie tylko nie obniża zdolności kredytowej firmy, ale wzmacnia jej wiarygodność wobec banków. Dlatego prawdziwy faktoring nie powinien być traktowany jako alternatywa dla kredytu, lecz jako jedno z dostępnych źródeł finansowania uzupełniające kredyt lub leasing — mówi Krzysztof Kuniewicz, dyrektor zarządzający Bibby Financial Services.


Eksperci przedstawiają jeszcze jeden powód rosnącej popularności faktoringu.


— Faktorzy wychodzą naprzeciw firmom, które dopiero rozpoczynają swoją działalność i nie są jeszcze atrakcyjnym partnerem dla banku ze względu na brak historii kredytowej. Ponadto pomagają w trudnych sytuacjach, gdy firma traci płynność finansową przez opóźniające się wpłaty od kontrahentów — dodaje Krzysztof Kuniewicz.


Procedury


Ci przedsiębiorcy, którzy dotąd nie zetknęli się z faktoringiem, a są nim zainteresowani, przede wszystkim zastanawiają się, jakie warunki muszą spełnić, aby go otrzymać. Mimo że u faktora procedury są dużo prostsze niż w banku, to jest kilka warunków, które należy przestrzegać.

— O przyznaniu kredytu decyduje przede wszystkim zdolność kredytowa klienta i proponowane zabezpieczenia. W przypadku faktoringu najistotniejszą rolę pełni wierzytelność. Faktor w każdym przypadku zwróci uwagę jakie wierzytelności będą przedmiotem transakcji faktoringowej, tzn. czy są bezsporne, nieobjęte zakazem cesji i czy nie stanowią zabezpieczenia kredytu zaciągniętego prze klienta — tłumaczy Małgorzata Połok, dyrektor wydziału marketingu i projektów strategicznych w Pekao Faktoring.


Ważne jest również to, kim są dłużnicy i jakie doświadczenia we współpracy z nimi ma ubiegający się o faktoring przedsiębiorca. Dla faktora ważna jest również sytuacja ekonomiczno-finansowa starającego się o finansowanie. To jednak tylko jeden z elementów oceny przyszłej transakcji.

— W niektórych przypadkach może się okazać, że klient o nienajlepszej sytuacji finansowej może nie dostać kredytu bez dodatkowych zabezpieczeń, ale będzie mógł skorzystać z faktoringu, ponieważ współpracuje z solidnymi odbiorcami. Faktor ma również inne podejście jeśli chodzi o ustalenie kwoty limitu. W przypadku kredytu to kwota obrotów decyduje o jego maksymalnej wartości. Jeżeli chodzi o faktoring, można śmiało powiedzieć, że jest on dużo bardziej elastyczny niż kredyt. Jeśli obroty klienta z odbiorcami objętymi umową faktoringową rosną, może się on starać o wyższy limit factoringowy — podsumowuje Małgorzata Połok.

Więcej niż udostępnienie pieniędzy

Elżbieta Urbańska, prezes PKO BP Faktoring

Faktoring jest przede wszystkim uzupełnieniem oferty kredytowej. Kredyt obrotowy zapewnia wyłącznie finansowanie działalności bieżącej i najczęściej służy do spłaty zobowiązań handlowych lub finansowania zapasów. Faktoring to usługa kompleksowa, która zapewnia bieżące finansowanie, ale również obsługę wierzytelności, profesjonalny kontakt z kontrahentami, a coraz częściej także przejęcie ryzyka niewypłacalności odbiorców. Zapewnia przedsiębiorcy lepsze zarządzanie należnościami, a także umożliwia wydłużenie odbiorcom terminów płatności.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Walczak

Polecane