GSK, Pfizer i Moderna mogą spodziewać się prawie trzykrotnego spadku sprzedaży szczepionek przeciwko wirusowi RSV u dorosłych w USA, po tym jak komitet zdrowotny ograniczył zalecenia dotyczące stosowania tych leków.
Amerykański rynek szczepionek przeciw RSV dla starszych dorosłych może zmniejszyć się z 4,7 mld USD rocznie do 1,7 mld USD do 2030 roku, wynika z analizy przeprowadzonej przez Airfinity. Jest to wynikiem decyzji komitetu Centrów Kontroli i Prewencji Chorób (CDC), który ograniczył swoje rekomendacje do starszych pacjentów i osób najbardziej zagrożonych, rezygnując jednocześnie z zalecania dawek przypominających dla dorosłych.
GSK, Pfizer i Moderna niedawno wprowadziły na rynek szczepionki przeciw RSV, wirusowi przypominającemu przeziębienie, który najczęściej atakuje zimą i jest szczególnie groźny dla starszych dorosłych oraz małych dzieci.
W czerwcu Komitet Doradczy ds. Praktyk Szczepień CDC zalecił rutynowe szczepienia dla osób powyżej 75. roku życia oraz dla osób w wieku 60-74 lat z podwyższonym ryzykiem ciężkiego przebiegu RSV, w porównaniu do wcześniejszych wytycznych, które zakładały, że wszyscy dorośli powyżej 60. roku życia mogą otrzymać szczepionkę po konsultacji z lekarzem.
Choć rekomendacje CDC mogą ulec zmianie w miarę dostępności nowych danych, Airfinity przewiduje, że sprzedaż szczepionek przeciw RSV dla starszych Amerykanów spadnie z prognozowanych 3,7 mld USD do 2,2 mld USD w 2024 roku, wynika z danych udostępnionych „Financial Times”.
Kłopoty Pfizera
Stan Kansas w USA niedawno złożył pozew przeciwko firmie Pfizer, zarzucając jej dezinformowanie społeczeństwa na temat szczepionki przeciw COVID-19. Oskarżenia dotyczą ukrywania zagrożeń związanych ze szczepionką oraz przekazywania fałszywych informacji na temat jej skuteczności.
W zeszłym miesiącu informowaliśmy, że Pfizer, GSK i inne firmy farmaceutyczne staną przed sądem stanowym w Delaware. Sędzia uznał, że istnieją wystarczające dowody na to, że lek na zgagę Zantac może powodować raka, co pozwala na rozpatrzenie sprawy przez ławę przysięgłych.
Od początku roku akcje Pfizera spadły o około 30 proc., podczas gdy branża zanotowała wzrost o 28 proc.