"Uruchamiany przez nas dziś mechanizm, to dodatkowe, celowane do branży transportowej wsparcie. Dzięki tej formie firmy transportowe, które znalazły się w trudnej sytuacji będą mogły uzyskać refinansowanie posiadanych leasingów w komercyjnych spółkach i towarzystwach leasingowych. (...) Okres finansowania może trwać nawet do 6 lat - poinformowała wicepremier. Zaznaczyła, że z pomocy będą mogli korzystać zarówno duzi przedsiębiorcy, jak i małe i średnie firmy".
Zaznaczyła, że działa już strona internetowa uruchomiona przez Agencję Rozwoju Przemysłu, przez którą przedsiębiorcy tej branży mogą składać wnioski w ramach dwóch instrumentów - leasingowego i pożyczkowego".
"Zdajemy sobie sprawę, że ponad 70 proc. floty transportowej w firmach transportowych to flota, która jest leasingowana, a zatem dzisiaj małe i średnie firmy, które znalazły się w kłopotach, będą miały istotne problemy ze spłatą należności leasingowych, stąd propozycja Agencji Rozwoju Przemysłu, która uruchamia własny instrument ARP Leasing, który będzie wspierał firmy w spłacie należności" - zaznaczyła.
Wyjaśniła, że chodzi o firmy, które "na koniec 2019 r. były firmami w dobrej kondycji finansowej, a w których kryzys związany z rozwojem pandemii rzeczywiście sprawił, że straciły zdolność do spłaty tych należności".
Emilewicz wskazała, że ARP uruchamia również inny instrument adresowany do małych i średnich firm, nie tylko z branży transportowej - są to pożyczki obrotowe na wypłatę wynagrodzeń. "Te pożyczki pozwolą pokryć koszty wynagrodzenia netto w firmach przez okres do 2 lat. Wynagrodzenia te będą trafiać bezpośrednio na konta pracowników" - dodała.
Minister wskazała, że łącznie w ramach tarczy antykryzysowej i tarczy finansowej na pomoc polskim przedsiębiorcom i pracownikom przeznaczono ponad 300 mld zł. "To jest największa kwota pomocy publicznej, jaka trafia na rynek od 1989 r. To największa pomoc w historii współczesnej Polski" - zaznaczyła.
Poinformowała, że do tej pory złożono ok. 3 mln wniosków o różnego rodzaju pomoc która oferowana jest przez rząd. Są to m.in. zwolnienia ze składek na ZUS, dopłaty do wynagrodzeń, pożyczki, czy wreszcie wnioski o kredyty częściowo umarzalne w ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju.
"Wartość wypłaconych świadczeń na 5 maja to już niemal 4 mld zł, ponad 37 tys. firm otrzymało łącznie prawie 8 mld zł subwencji w ramach Tarczy Finansowej - przedsiębiorstwa zatrudniają prawie 400 tys. pracowników. To stała pomoc, która w niespełna miesiąc została przetransferowana. (...) Ten pieniądz już realnie do gospodarki trafił" - powiedziała wicepremier.
Emilewicz podkreśliła też, że dzięki uruchomionemu wsparciu spada dynamika wyrejestrowywania działalności gospodarczej, co - jak zaznaczyła - pozwala z optymizmem patrzeć na koniec roku. „Ta dynamika była bardzo duża w ostatnich dwóch tygodniach marca, w pierwszych dwóch tygodniach kwietnia. Wiadomości za ostatni tydzień są bardzo optymistyczne, przedsiębiorcy przestali się wyrejestrowywać, przestali zawieszać swoją działalność” – powiedziała. Dodała, że w rejestrze tym jest ciągle ponad 2 miliony podmiotów.
Z kolei obecny na konferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że uruchomiony w środę instrument wsparcia dla branży transportowej pozwoli wielu firmom przebrnąć przez kryzys. Wyjaśnił, że jednym z elementów pomocy oferowanej przez Agencję Rozwoju Przemysłu jest leasing operacyjny z karencją w spłacie do 12 miesięcy, będą też pożyczki obrotowe.
Kwota leasingu - jak wskazał - może sięgać 5 mln zł netto, a okres finansowania trwać do 6 lat. Karencja w spłacie rat leasingowych może wynieść nawet 12 miesięcy, co - jak wyliczono - w przypadku kosztów leasingu standardowego ciągnika siodłowego z naczepą może wzmocnić bieżącą płynność spółki kwotą ok. 111 tys. zł.
Minister podkreślił, że w szczególnie złej sytuacji są firmy przewożące osoby zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym, gdyż usługi turystyczne przestały funkcjonować, a na parkingach pozostaje tysiące autokarów.
Adamczyk przypomniał, że przy przejazdach przez polskie granice kierowcy z firm transportowych nie podlegają 14-dniowej kwarantannie.
