Założona w 2006 r. GEPA Logistics to eksperci w zakresie logistyki i transportu międzynarodowego. Chociaż firma została zbudowana na polskim kapitale, a jej siedziba mieści się w Kórniku, najbardziej rozpoznawalna jest poza granicami naszego kraju. GEPA przez lata budowała swoją reputację jako jedna z najbardziej zaufanych firm logistycznych w Wielkiej Brytanii, specjalizując się w zakresie czasowo krytycznych, dedykowanych dostaw na terenie Europy kontynentalnej, Skandynawii i Wysp Brytyjskich. Z biegiem czasu firma poszerzyła portfolio, umożliwiając wysyłkę towarów także drogą morską i powietrzną. Po 17 latach na rynku TSL, poza polskim oddziałem, do grupy GEPA należą spółki niemiecka i brytyjska, a dzięki kompetencjom w zakresie planowania multimodalnego transportu globalnego spółce udało się przeprowadzić skuteczną ekspansję na rynku Stanów Zjednoczonych. Dzisiaj, aby umocnić swoją pozycję w branży i wyróżnić spośród konkurencji, GEPA Logistics przedstawia innowacyjny produkt pod nazwą GEPAX, przełomowe rozwiązanie pozwalające zautomatyzować planowanie logistyki dla firm.
Cyfrowa rewolucja
Globalna cyfryzacja to proces, który w ciągu kilku ostatnich lat znacznie przyspieszył i szeroką falą objął większość obszarów działalności człowieka. Nie widać tego jednak w branży logistycznej. Chociaż mamy XXI wiek, większość procesów obsługiwana jest bez użycia nowoczesnych technologii. Nie zawsze jest to kompatybilne z oczekiwaniami klientów, którzy dzięki digitalizacji usprawniają pracę własnych firm i poszukują rozwiązań, które będą nowoczesne i wygodne. Ambicją GEPA Logistics jest szerzenie postępu technologicznego na rynku TSL, a tym samym sprawianie, że logistyka stanie się dla ich klientów łatwiejsza i mniej czasochłonna. W tym celu stworzyli GEPAX.
– GEPAX to operacyjna platforma internetowa umożliwiająca automatyczne zaplanowanie transportu i zarezerwowanie interesujących nas opcji w czasie rzeczywistym, dostępna całą dobę. Rozwiązanie to jest odpowiednie zarówno dla dużych oddziałów logistycznych, jak i klientów indywidualnych. Rejestracja na platformie oraz korzystanie z niej są bezpłatne – opowiada Aleksander Pawlicki, współzałożyciel marki GEPAX.
Platforma pozwala na dostawy towarów door-to-door na całym świecie, a także na kompleksową realizację odpraw celnych. Użytkownicy wprowadzają do systemu parametry dotyczące rodzaju przesyłki, lokalizacji, czasu dostawy i otrzymują kilka możliwych opcji transportu, z których mogą wybrać najodpowiedniejszą dla siebie. Cały proces ma być intuicyjny i bezproblemowy dla klienta, który ma nie martwić się o logistykę, tylko skupić na właściwej działalności biznesowej swojego przedsiębiorstwa.
– Pomysł na wprowadzenie tego rozwiązania wypłynął bezpośrednio z naszych doświadczeń. Kiedy weszliśmy na rynek amerykański, zauważyliśmy, że największym wyzwaniem w planowaniu logistyki są różnice w strefach czasowych. Koordynacja komunikacji pomiędzy ekspedytorem z Europy i agentem w USA była czasochłonna. Przygotowanie gotowej propozycji dla klienta w najlepszym wypadku zajmowało dobę, a jeśli pojawiły się dodatkowe komplikacje, nawet dłużej. GEPAX dzięki automatyzacji rutynowych zapytań umożliwił wykluczenie z procesu planowania udziału człowieka i niemalże natychmiastową aranżację transportu po obu stronach globu, o każdej porze dnia i nocy. Dzięki temu nasi klienci nie tracą tak cennego dziś zasobu, jakim jest czas – wyjaśnia Aleksander Pawlicki.
Nieodzowny pierwiastek ludzki
Dzisiejszy świat zmienia się bardzo szybko, postęp technologiczny pozwala, aby coraz częściej to maszyny i sztuczna inteligencja wykonywały czynności zarezerwowane dotychczas dla człowieka. To może budzić obawy, że nadejdzie taki moment, w którym nasza praca stanie się zbędna. Czy są one uzasadnione? Bynajmniej.
Wygląda na to, że do zastąpienia człowieka jeszcze długa droga – przynajmniej na rynku logistycznym. Chociaż do zabukowania wybranej drogi transportu na platformie GEPAX nie jest potrzebny żaden pracownik, to jego obecność w dalszej realizacji zlecenia jest niezbędna.
– GEPAX umożliwia bardzo precyzyjne śledzenie przesyłki, niemal z dokładną lokalizacją podczas całego tranzytu. Nadane towary mają określone godziny odmeldowania się na check pointach na trasie, w związku z czym jesteśmy w stanie wychwycić opóźnienie nawet o pół godziny i poinformować o nim klienta. Dla wielu przedsiębiorstw taka informacja jest kluczowa i pozwala im podjąć odpowiednie działania zapobiegające stratom finansowym. Aby taka komunikacja była możliwa, droga przesyłek jest monitorowana przez naszych pracowników przez całą dobę. Za kulisami cały czas jest człowiek, który pilnuje, czy wszystko zmierza w dobrym kierunku – zapewnia współzałożyciel marki GEPAX.
Każdy klient ma swojego opiekuna projektu, który pozostaje do jego dyspozycji w trakcie podróży towaru, w każdej chwili może odpowiedzieć na jego pytania i rozwiać wątpliwości. Ten ludzki faktor jest bardzo istotny zwłaszcza dla starszych klientów firmy, którzy obawiali się, że w razie problemów będą skazani na samych siebie czy interakcję z maszyną. Możliwość kontaktu z żywym człowiekiem pozwala przekonać do tego rozwiązania również osoby, które nie do końca ufają cyfrowym rozwiązaniom.
To nie wszystko! Okazuje się, że digitalizacja procesów logistycznych nie tylko nie pozbawiła zajęcia pracowników GEPA Logistics, ale wręcz przeciwnie – zwiększyła zatrudnienie w firmie.
– GEPAX przyciąga do naszej firmy zupełnie nowych klientów, bardziej wymagających, o niestandardowych potrzebach w kwestii organizacji przewozów. Dlatego musieliśmy stworzyć nowe miejsca pracy dla handlowców, którzy wyszukują firmy, dla których nasza platforma będzie idealnym narzędziem – mówi Aleksander Pawlicki.
Rozwiązanie dopasowane do klienta
W transporcie i logistyce nie ma uniwersalnych rozwiązań. Ten sam dostawca może wysyłać przesyłki do różnych odbiorców na zupełnie odmiennych warunkach, dlatego GEPAX dywersyfikuje rozwiązania proponowane klientom.
– Nasza platforma pozwala każdemu użytkownikowi dokonać wyboru doręczenia adekwatnego do wymogów danej przesyłki. Jeśli kwestią kluczową jest czas, zaproponuje nadania priorytetowe. Najbardziej wymagający klienci, nadający przesyłki krytyczne pod względem czasowym, mogą zarezerwować „dedicated delivery service”, czyli przyspieszony transport wykonywany na całej trasie przez jednego kuriera, bez konieczności przeładunku, dzięki czemu niweluje się ryzyko uszkodzenia towaru. Dla przesyłek z mniejszym budżetem zaproponujemy rozwiązania ekonomiczne, takie jak LTL lub groupage. Dzięki poprawnemu przeanalizowaniu danych wprowadzonych przez klienta GEPAX jest w stanie przedstawić wiele rozwiązań celujących w jego potrzeby i dopasowanych do budżetu, którym dysponuje – podkreśla współzałożyciel platformy.
Inną korzyścią płynącą z korzystania z platformy jest możliwość teoretycznego modelowania wysyłek, które posłużą jej użytkownikom do przygotowania oferty dla ich kontrahentów. Klienci mogą wygenerować bez żadnego opóźnienia trasę i specyfikację całego transportu wraz z ważnością oferty, czasem przejazdu z dokładnością co do godziny oraz ceną. Dla branż, których operacyjność uzależniona jest od dostawy just-in-time, jest to duże ułatwienie.
GEPA Logistics stawia na długofalową współpracę, dlatego dba o to, żeby portfel oferowanych usług dopasowany był do aktualnych oczekiwań rynku i indywidualnych preferencji klientów. Jak mówi jeden ze sloganów firmy, budują między sobą i swoimi partnerami most zaufania, wsparty na filarach niezawodności, terminowości, uważności i najwyższej jakości świadczonych usług.
– Chcemy, żeby nasi klienci widzieli, że sprawdzamy się w różnych sytuacjach i formach współpracy. Zależy nam, żeby nasza firma nie była szufladkowana w kontekście jednej konkretnej dziedziny transportu. Przekonujemy klientów, że jeśli udało nam się przeprowadzić udany projekt w jednym z oferowanych przez nas modułów, mogą nam zaufać i spróbować czegoś nowego. Korzystać z możliwości, które daje multimodalność, zwłaszcza firmom, które wysyłają towary na cały świat – przekonuje Aleksander Pawlicki.
GEPA Logistics, korzystając z nowych technologii, chce wyznaczać trendy w branży logistycznej i wprowadzać ją w przyszłość.