KB PBI S.A. Raport biezacy 113/99 komunikat o roku 2000

opublikowano: 1999-12-14 16:52

[1999/12/14 16:52] KB PBI S.A. Raport biezacy 113/99 komunikat o roku 2000


W związku z postawionymi pytaniami przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd dotyczącymi problemu roku 2000, Kredyt Bank S.A. podaje do publicznej wiadomości stanowisko w tej sprawie.

Pytanie KPWiG:
Czy systemy komputerowe wykorzystywane przez Spółkę zostały przygotowane do uniknięcia zagrożeń wynikających z Problemu roku 2000?

Odpowiedź Kredyt Banku S.A.:
Bank ogłaszając gotowość techniczną do "roku 2000" zakończył sferę przygotowań zmierzających do uaktualnienia oprogramowania oraz infrastruktury technicznej Banku do wersji lub typów spełniających wymagania "roku 2000".
Dla grupy systemów strategicznych Bank przeprowadził kompleksowe testowanie z symulacją dat krytycznych. Testy prowadzone były w specjalnie do tego celu przygotowanych środowiskach testowych, w oparciu o plany testów i dane testowe. W wyniku przeprowadzonych testów dokonano naprawy poszczególnych systemów lub ich fragmentów albo wymieniono je na nowe wersje. Wszystkie eksploatowane urządzenia, systemy operacyjne, oprogramowanie narzędziowe oraz oprogramowanie aplikacyjne - systemy użytkowe uzyskały status zgodności "z rokiem 2000" co oznacza, że Bank otrzymał stosowny certyfikat producenta lub dostawcy oprogramowania.

Pytanie KPWiG:
Czy wszystkie systemy komputerowe Spółki zostały przetestowane z punktu widzenia zagrożeń wynikających z "Problemu roku 2000"?

Odpowiedź Kredyt Banku S.A.:
Określając strategię prowadzenia proc przygotowujących Kredyt Bank SA do pracy po 31 grudnia 1999 roku, Zespół Projektowy podjął decyzję podzielenia użytkowanych w Banku systemów na dwie kategorie: strategiczne i pomocnicze. Do grupy systemów strategicznych włączono wszystkie te, bez których funkcjonowanie oddziałów Banku nie byłoby możliwe tzn. podstawowy system informatyczny Banku, system umożliwiający rozliczenia międzyoddziałowe w trybie "on-line", zcentralizowany system obsługi przekazów importowych i eksportowych, home banking, SWIFT, elektroniczny system rozliczeń międzybankowych, system obsługi kart płatniczych, obsługi biura maklerskiego i system obsługi kredytów ratalnych. Do grupy systemów pomocniczych zaklasyfikowano oprogramowanie o mniejszym znaczeniu z punktu widzenia utrzymania biznesu.
Wszystkie systemy wymienione w grupie systemów strategicznych zostały gruntownie przetestowane i obecnie w całym Banku zaimplementowano odpowiednie wersje zgodne z wymaganiami roku 2000. Podobne podejście zastosowano do systemów zaklasyfikowanych do kategorii programów pomocniczych. Wszystkie zostały zinwentaryzowane, sprawdzone pod względem zgodności z rokiem 2000, poprawione jeśli to było konieczne i wdrożone do eksploatacji. Programy te posiadają certyfikaty zgodności wystawione przez autorów lub dostawców programów.

Pytanie KPWiG:
Czy istnieją w Spółce systemy komputerowe, które zostaną przystosowane do "Problemu roku 2000" po dniu 01.01.2000 r.? Jeżeli tak, to proszę o wskazanie tych systemów i określenie daty ich przystosowania do "Problemu roku 2000".

Odpowiedź Kredyt Banku S.A.:
W Kredyt Banku SA nie ma systemów, których dostosowanie do pracy w roku 2000 byłoby przesunięte na okres po 1 stycznia 2000. Wszystkie systemy funkcjonujące w Kredyt Banku S.A. są w pełni przygotowane do bezawaryjnej pracy po 31 grudnia 1999 roku, w związku z tym problem późniejszego przystosowywania systemów komputerowych do problemu roku 2000 w naszym Banku nie występuje.

Pytanie KPWiG:
Proszę o określenie kosztów poniesionych przez Spółkę na dostosowanie systemu komputerowego Spółki do "Problemu roku 2000".

Odpowiedź Kredyt Banku S.A.:
Pierwszą fazą projektu roku 2000 było określenie odpowiedniego poziomu środków na finansowanie prac przystosowawczych. Przeprowadzona analiza środowiska informatycznego, tzn. sprzętu komputerowego, oprogramowania, telekomunikacyjnego, sprzętu zabezpieczającego określiła, że budżet projektu niezbędny do przeprowadzenia zmian i przystosowania Banku do pracy w roku 2000 powinien wynosić 9 500 000 PLN. Zarząd Banku przyznał na potrzeby prac projektowych fundusze w tej wysokości. Dysponentem wspomnianej kwoty został dyr. Departamentu Informatyki i Telekomunikacji Kredyt Banku S.A., kierownik projektu "Problem 2000".
Z funduszy finansowano m.in.: zakupy nowych aplikacji, systemów operacyjnych, komputerów, teleksów, urządzeń telekomunikacyjnych, oraz prowadzenie kampanii informacyjnej skierowanej do pracowników i klientów Banku.

Nazwiska i imiona osób skladających podpisy:
Stanisław Pacuk - Prezes Zarządu