Pieniądze pochodziły z gwarancji z tytułu nienależytego wykonania umowy przez Hyundai Engineering. W sierpniu w wyniku nieosiągnięcia porozumienia w przedmiocie wzajemnych roszczeń, Grupa Azoty Polyolefins zdecydowała o naliczeniu kar umownych za opóźnienie w wysokości 111,8 mln EUR. Wykonawcą projektu był Hyundai Engineering.
- Decyzja banków nie zmienia podejścia Grupy Azoty do procesu restrukturyzacji Polyolefin. W aktualnej sytuacji skoncentrujemy się na rozmowach z Orlenem w celu wdrożenia długoterminowego planu dla projektu. Równocześnie Grupa Azoty będzie prowadziła dalsze negocjacje z instytucjami finansującymi aby wykorzystać pozostałą kwotę z gwarancji na zaspokojenie bieżących potrzeb spółki – komentuje Andrzej Skolmowski, prezes Grupy Azoty.
Powrót do rozmów z Orlenem
Grupa Azoty, zmagając się z najpoważniejszym kryzysem w branży chemicznej od lat, nie ma wystarczających środków na dokończenie i uruchomienie strategicznego projektu Polimery Police. W obliczu trudności spółka wznowiła rozmowy z Orlenem, który rozważa przejęcie części akcji lub aktywów w celu ratowania kluczowej inwestycji.
Wcześniej, w lipcu, Orlen zakończył rozmowy w sprawie potencjalnej transakcji.
Umowa Grupy Azoty z konsorcjum instytucji finansowych
W maju 2020 r. Grupa Azoty Polyolefins, spółka zależna Grupy Azoty i Grupy Azoty ZCh Police, podpisała umowę kredytów z konsorcjum instytucji finansowych, w składzie którego są m.in. Bank Pekao, BGK, BOŚ, EBOiR i mBank.
Przewidywała ona udzielenie kilku kredytów, m.in. kredytu terminowego w maksymalnej kwocie 487,8 mln EUR, kredytu w USD do wysokości 537,7 mln EUR i kredytu obrotowego w maksymalnej kwocie 150 mln zł.
Obecnie na mocy aneksów umowy o finansowanie są przedłużane. Obecne porozumienie obowiązuje do 14 października.