Prognozy demograficzne GUS dotyczące zmian w polskich gminach do 2030 r. wskazują na postępujące zjawisko suburbanizacji, czyli rozwoju nowych osiedli poza granicami miast. Metropolie co prawda nadal będą przyciągały ludzi do pracy, jednak najbardziej dynamiczny przyrost ludności odnotują gminy okalające wielkie miasta. Na tej podstawie oraz opierając się na trendach w segmencie handlowym nieruchomości komercyjnych, eksperci CBRE przewidują, że najbliższe 10 lat tego segmentu należeć będzie do formatów convenience, czyli lokalnych parków handlowych.
Suburbanizacji sprzyja malejąca powierzchnia gruntów inwestycyjnych pod zabudowę mieszkaniową w granicach dużych miast i niższe koszty takich działek poza ich granicami, coraz lepsza sieć dróg i transportu publicznego oraz upowszechniający się model pracy zdalnej. W ciągu ostatnich 10 lat aż 75 proc. małych centrów i parków handlowych, liczących do 10 tys. m kw. powierzchni, wybudowano w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Obecnie powstaje w nich 65 proc. wszystkich takich obiektów.
W trakcie pandemii COVID-19 właśnie małe lokalne centra okazały się najbardziej odporne na spadek odwiedzalności klientów, co dodatkowo wzmocni trend inwestowania w nie w najbliższych latach. Nie oznacza to jednak upadku dużych galerii. Zdaniem ekspertów CBRE zmienią się one jednak pod wpływem rosnącej popularności e-zakupów. Wielofunkcyjne obiekty handlowo-usługowo-rozrywkowe zaczną łączyć elementy logistyki miejskiej, wpisując się w trend ostatniej mili w łańcuchu dostaw, a sklepy stacjonarne będą się integrować z kanałem sprzedaży internetowej.
— Rynek w naszym kraju jest dojrzały i w wielu miejscach nasycony, dlatego zmiany, które nadchodzą, będą raczej jakościowe niż ilościowe. Epidemia koronawirusa przyspiesza przede wszystkim rozwój nowych technologii i sprzedaży online, ale nie przewidujemy, aby zakupy internetowe zdominowały stacjonarne. Możliwości zobaczenia i dotknięcia produktu na żywo nie da się niczym zastąpić — mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.
51 proc. - taki był według CBRE udział powierzchni obiektów convenience w łącznej powierzchni obiektów handlowych oddanych do użytku w Polsce w 2019 r…
70-90 proc. …a taki jest ich udział liczbowy wśród powstających w Polsce nowych obiektów handlowych.