Heineken kupi BBAG w ramach ekspansji w Europie Centralnej

opublikowano: 2003-05-02 11:51

AMSTERDAM (Reuters) - Heineken poinformował w piątek, że planuje zakupić austriacką spółkę browarniczą BBAG w ramach transakcji o wartości 1,9 miliarda euro, co pozwoli zwiększyć udziały holenderskiego koncernu w rynku piwa w Europie Centralnej.

Heineken, jeden z czterech największych producentów piwa na świecie działający w 170 krajach, zamierza zapłacić 769 milionów euro za 68,7-procentowy pakiet akcji BBAG. Później ogłosi wezwanie na pozostałe walory spółki.

BBAG jest największym producentem piwa w Austrii, a jego najpopularniejsze marki to Zipfer, Goesser i Edelweiss. Na 1,9 miliarda euro składa się 1,5 miliarda euro w gotówce oraz zadłużenie austriackiej spółki o wartości 400 milionów euro. Z tej sumy 800 milionów euro Heineken zamierza zapłacić w tym roku, a resztę w 2004 roku.

"Cena nie jest z pewnością niska i część inwestorów będzie zapewne mieć obawy co do możliwości sfinansowania tej transakcji" - powiedział jeden z holenderskich maklerów.

Heineken zamierza pozyskać środki na sfinansowanie transakcji z emisji długu. Po zakończeniu całej operacji koszty obsługi zadłużenie holenderskiego koncernu mają wzrosnąć o 100 milionów euro w skali roku.

"Jednak jakby na to nie spojrzeć to jest to (przejęcie BBAG) dobry krok. Heineken kupuje w ten sposób wiodącą pozycje na rynkach Europy Wschodniej. Cena może nie jest niska, ale to dobra decyzja" - dodał makler.

Po zakupieniu 68,7 procent akcji BBGA, Heineken zamierza zaoferować 124 euro w wezwaniu do sprzedaży pozostałych akcji austriackiej spółki i 127,27 euro za każdy walor jej działu Brau Union. Wezwanie ma odbyć się w ostatnim kwartale tego roku.

Kolejnym krokiem ma być połączenie działalności Heinekena i BBGA w Europie Centralnej i Wschodniej w jedną spółkę pod nazwą Brau Union.

RYNEK EUROPY CENTRALNEJ I WSCHODNIEJ

BBAG posiada browary w pięciu państwach Europy Centralnej: Austrii, Polsce, Czechach,Rumunii oraz na Węgrzech. Nowa firma pod nazwą Brau Union będzie odpowiedzialna za działalność w 13 krajach Europy centralnej: Austrii, Polsce, Czechach, Rumunii, Węgrzech, Serbii-Czarnogórze, Słowacji, Bułgarii, Chorwacji, Bośni-Hercegowinie, Słowenii, Macedonii i Albanii.

Browary Żywiec, należące do Heinekena, były w ubiegłym roku liderem polskiego rynku piwa choć po piętach deptała mu mocno Kompania Piwowarska, kontrolowana przez południowoafrykański koncern SABMiller.

W 2002 Żywiec kontrolował 32,3 procent, zaś Kompania Piwowarska 32 procent polskiego rynku piwa. Trzeci był natomiast Carlsberg Okocim z udziałem niemal 14 procent.

Udziały Brau Union w polskim rynku kształtowały się na poziomie około pięciu procent.

Po latach dynamicznego wzrostu, średnio o około 10 procent rocznie, na polskim rynku piwa nastąpiła stagnacja, a w pierwszym kwartale 2002 sprzedaż browarów obniżyła się o ponad trzy procent. Był to głównie efekt spowolnienia gospodarki, malejącej siły nabywczej ludności i bezrobocia.

Heineken liczy jednak, że proces integracji z Unią Europejską korzystnie odbije się na przyszłej koniunkturze na rynku piwa obecnych krajów kandydackich.

"Wiele z tych państw jest w trakcie procesu wstępowania do Unii Europejskiej. Proces ten wzmocni stabilność tych gospodarek, zwiększy siłę nabywczą konsumentów, pobudzi wzrost konsumpcji piwa oraz doprowadzi do dalszego rozwoju segmentu marek wysokiej jakości" - głosi komunikat Heinekena.

((Tłumaczył: Piotr Skolimowski; Redagował: Paweł Florkiewicz; Reuters Messaging: [email protected]; Reuters Serwis Polski, tel +48 22

653 9700, [email protected]))