W kolejnym odcinku naszego cyklu "Rozkręć swoją karierę" dr Piotr Pilch z Akademii Leona Koźmińskiego radzi jak przekonać innych do swoich pomysłów.

Jak przekonać innych do swoich pomysłów?
Zawsze powtarzam na prowadzonych przeze mnie wykładach czy szkoleniach dla przyszłych i obecnych menedżerów, że nie jest sztuką mieć pomysł, bo pomysły mogą wszyscy. Lepsze lub gorsze oczywiście. Prawdziwą sztuką jest natomiast przejście od fazy pomysłu do fazy realizacji i wprowadzenie tego, co sobie wymyśliliśmy w życie. Pierwszym krokiem do przekonania innych do swojego pomysłu jest przekonanie do niego siebie. Nie należy biec z tym co wymyśliliśmy prosto do szefa lub koleżanek i kolegów. Ważna jest trzystopniowa weryfikacja pomysłu w sekwencji ja-koleżanka lub kolega z pracy – inni.
Od czego należy zacząć własną pracę z pomysłem? Od prostego sprawdzenia, czy rozwiązuje on problem, którego dotyczy? Czy może są lepsze pomysły, które byłyby w stanie to zrobić? W ten sposób można sobie zrobić indywidualną sesję „burzy mózgów”, generując inne, niż tylko ten jeden, pomysły. Potem można wypisać listę argumentów za i przeciw wypracowanym koncepcjom i wyselekcjonować te najlepiej rokujące. Warto, to co uzyskaliśmy „przegadać” z kimś zaprzyjaźnionym z pracy, prosząc go, by krytycznie podszedł do tego, co wymyśliliśmy. Ostatni krok to prezentacja naszego pomysłu w szerszym gronie i to jest najważniejszy test naszej koncepcji.
By się do niego przygotować trzeba przestrzegać 12 podanych poniżej zasad.
1. Bądź sam przekonany do swojego pomysłu – jeżeli Ty w niego nie wierzysz, to nikt inny w niego nie uwierzy.
2. Pokaż dlaczego propozycje jest dobra dla organizacji, a nie dla Ciebie.
3. Prezentuj argumenty za Twoim pomysłem i nawiązuj do tego, co mówią inni łącząc w spójną całość to wszystko, co przemawia za Twoim pomysłem – stworzenie pozytywnego klimatu jest szczególnie ważne na początku dyskusji.
4. Pokazuj także argumenty przeciw Twojemu pomysłowi, by pokazać, że wszechstronnie go przemyślałeś i masz opracowane rozwiązania na pojawiające się obiekcje.
5. Formułuj wnioski wynikające z Twoich argumentów – nie należy czekać, że słuchający sami to zrobią, bo mają trudniejsze warunki do zastanawiania się i przemyślenia pojawiających się kwestii.
6. Wykorzystaj efekt pierwszeństwa i świeżości – ludzie dobrze zapamiętują to, co jest podawane na początku i końcu wypowiedzi.
7. Nie podawaj ważnych argumentów w środku wypowiedzi lub prezentacji – to co w środku jest w pamięci osób tłumione przez elementy podane na początku i na końcu.
8. Zadbaj, by odwoływać się do argumentów racjonalnych i emocjonalnych w zależności od tego, co jest istotne dla danego pomysłu i grupy odbiorców – jeżeli masz do czynienia z inżynierami, to oczywistym jest, że dla nich ważne są wyliczenia, wykresy i statystyczne prawdopodobieństwa.
9. Nie tylko mów, ale i pokazuj – pamiętaj, że ludzie preferuję różne kanały przekazu i jedni są wzrokowcami, a drudzy słuchowcami.
10. Nie jesteś politykiem, by mówić o „oczywistych oczywistościach” – wybierz to, co rzeczywiście jest interesujące i może przyciągnąć uwagę.
11. Spróbuj pokazać nudne rzeczy w atrakcyjny sposób.
12. Podsumuj dyskusję i określ, jaki będzie dalszy tryb pracy nad pomysłem lub samym problemem niezależnie od tego, czy Twój pomysł znalazł akceptację czy nie.
To, że będziemy postępować zgodnie z powyższymi regułami nie znaczy, że nasza idea zostanie zrealizowana, a my będziemy chodzić w glorii chwały. Trzeba przyjąć, ze jeden na trzy pomysłów „przechodzi”, a z tych zrealizowanych za jeden oberwiemy, jeden przejdzie bez echa, a jeden będzie prawdziwym sukcesem. Ale przy takim nawet prawdopodobieństwie warto się starać patrząc na swoją karierę zawodową w długoterminowej perspektywie.
Dr Piotr Pilch, adiunkt w Katedrze Nauk Społecznych Akademii Leona Koźmińskiego.
O cyklu "Rozkręć swoją karierę"
To wakacyjny cykl komentarzy ekspertów z różnych firm i instytucji, których pytamy o ważne kwestie związane z zarządzaniem karierą. Szukamy impulsów, które mogą pomóc w rozwoju osobistym i zawodowym oraz inspirować do dalszej pracy nad sobą. Śledź razem z nami kolejne odcinki i dowiedz się jak "rozkręcić" karierę.