Jak przekonać innych do swoich pomysłów?

DI
opublikowano: 2013-07-24 11:05

Masz wrażenie, że twoje świetne pomysły nie trafiają do uszu zespołu albo szefów? Tym razem nasz ekspert radzi jak się przebijać ze swoimi koncepcjami.

W kolejnym odcinku naszego cyklu "Rozkręć swoją karierę" dr Piotr Pilch z Akademii Leona Koźmińskiego radzi jak przekonać innych do swoich pomysłów.

Dr Piotr Pilch, adiunkt w Katedrze Nauk Społecznych Akademii Leona Koźmińskiego, Kierownik Podyplomowych Studiów Zarządzania Zasobami Ludzkimi dla Menedżerów Personalnych.
Dr Piotr Pilch, adiunkt w Katedrze Nauk Społecznych Akademii Leona Koźmińskiego, Kierownik Podyplomowych Studiów Zarządzania Zasobami Ludzkimi dla Menedżerów Personalnych.
None
None

Jak przekonać innych do swoich pomysłów?

Zawsze powtarzam na prowadzonych przeze mnie wykładach czy szkoleniach dla przyszłych i obecnych menedżerów, że nie jest sztuką mieć pomysł, bo pomysły mogą wszyscy. Lepsze lub gorsze oczywiście. Prawdziwą sztuką jest natomiast przejście od fazy pomysłu do fazy realizacji i wprowadzenie tego, co sobie wymyśliliśmy w życie. Pierwszym krokiem do przekonania innych do swojego pomysłu jest przekonanie do niego siebie. Nie należy biec z tym co wymyśliliśmy prosto do szefa lub koleżanek i kolegów. Ważna jest trzystopniowa weryfikacja pomysłu w sekwencji ja-koleżanka lub kolega z pracy – inni. 

Od czego należy zacząć własną pracę z pomysłem? Od prostego sprawdzenia, czy rozwiązuje on problem, którego dotyczy? Czy może są lepsze pomysły, które byłyby w stanie to zrobić? W ten sposób można sobie zrobić indywidualną sesję „burzy mózgów”, generując inne, niż tylko ten jeden, pomysły. Potem można wypisać listę argumentów za i przeciw wypracowanym koncepcjom i wyselekcjonować te najlepiej rokujące. Warto, to co uzyskaliśmy „przegadać” z kimś zaprzyjaźnionym z pracy, prosząc go, by krytycznie podszedł do tego, co wymyśliliśmy. Ostatni krok to prezentacja naszego pomysłu w szerszym gronie i to jest najważniejszy test naszej koncepcji.

By się do niego przygotować trzeba przestrzegać 12 podanych poniżej zasad. 

1. Bądź sam przekonany do swojego pomysłu – jeżeli Ty w niego nie wierzysz, to nikt inny  w niego nie uwierzy.

2. Pokaż dlaczego propozycje jest dobra dla organizacji, a nie dla Ciebie.

3. Prezentuj argumenty za Twoim pomysłem i nawiązuj do tego, co mówią inni łącząc w spójną całość to wszystko, co przemawia za Twoim pomysłem – stworzenie pozytywnego klimatu jest szczególnie ważne na początku dyskusji.

4. Pokazuj także argumenty przeciw Twojemu pomysłowi, by pokazać, że wszechstronnie go przemyślałeś i masz opracowane rozwiązania na pojawiające się obiekcje.

5. Formułuj wnioski wynikające z Twoich argumentów – nie należy czekać, że słuchający sami to zrobią, bo mają trudniejsze warunki do zastanawiania się i przemyślenia pojawiających się kwestii.

6. Wykorzystaj efekt pierwszeństwa i świeżości – ludzie dobrze zapamiętują to, co jest podawane na początku i końcu wypowiedzi.

7. Nie podawaj ważnych argumentów w środku wypowiedzi lub prezentacji – to co w środku jest w pamięci osób tłumione przez elementy podane na początku i na końcu. 

8. Zadbaj, by odwoływać się do argumentów racjonalnych i emocjonalnych w zależności od tego, co jest istotne dla danego pomysłu i grupy odbiorców – jeżeli masz do czynienia z inżynierami, to oczywistym jest, że dla nich ważne są wyliczenia, wykresy i statystyczne prawdopodobieństwa.

9. Nie tylko mów, ale i pokazuj – pamiętaj, że ludzie preferuję różne kanały przekazu i jedni są wzrokowcami, a drudzy słuchowcami.

10. Nie jesteś politykiem, by mówić o „oczywistych oczywistościach” – wybierz to, co rzeczywiście jest interesujące i może przyciągnąć uwagę.

11. Spróbuj pokazać nudne rzeczy w atrakcyjny sposób.

12. Podsumuj dyskusję i określ, jaki będzie dalszy tryb pracy nad pomysłem lub samym problemem niezależnie od tego, czy Twój pomysł znalazł akceptację czy nie. 

To, że będziemy postępować zgodnie z powyższymi regułami nie znaczy, że nasza idea zostanie zrealizowana, a my będziemy chodzić w glorii chwały. Trzeba przyjąć, ze jeden na trzy pomysłów „przechodzi”, a z tych zrealizowanych za jeden oberwiemy, jeden przejdzie bez echa, a jeden będzie prawdziwym sukcesem. Ale przy takim nawet prawdopodobieństwie warto się starać patrząc na swoją karierę zawodową w długoterminowej perspektywie.

Dr Piotr Pilch, adiunkt w Katedrze Nauk Społecznych Akademii Leona Koźmińskiego.

O cyklu "Rozkręć swoją karierę"

To wakacyjny cykl komentarzy ekspertów z różnych firm i instytucji, których pytamy o ważne kwestie związane z zarządzaniem karierą. Szukamy impulsów, które mogą pomóc w rozwoju osobistym i zawodowym oraz inspirować do dalszej pracy nad sobą. Śledź razem z nami kolejne odcinki i dowiedz się jak "rozkręcić" karierę.