Jak budować pewność siebie w pracy?

DI
27-08-2013, 12:15

Pewność siebie jest atutem najlepszych pracowników. Zawsze warto więc pracować nad poczuciem własnej wartości, wystrzegając się jednoczesnie postawy aroganckiej. Jak to zrobić? Mamy kilka impulsów.

W kolejnym odcinku naszego wakacyjnego cyklu Izabela Wożyńska-Więch z poradni Centrum-Ja radzi, jak analizować i budować pewność siebie w pracy.

Jak budować pewność siebie w pracy?

Szef minął nas dzisiaj w korytarzu i nawet nie spojrzał, nie odpowiedział na nasze pozdrowienie? „Czymś podpadłem?”. A może jest tak bardzo czymś zaaferowany, że mnie po prostu nie zauważył? Czujemy reakcję wegetatywną, złość, lęk. A może radość, bo mieliśmy na dzisiaj coś przygotować, a on jest tak zajęty, że zapomniał i dzięki temu mamy więcej czasu? 

Nasza reakcja zależy od schematów reagowania wyniesionych z dzieciństwa z relacji z autorytetami. Poczucie pewności siebie powstaje w domu. Gdy ktoś jako dziecko w domu spotyka się głównie z krytyką, jako dorosły człowiek będzie czujnie przyglądać się ważnym osobom w poszukiwaniu zagrożenia. Niepewna siebie osoba będzie interpretować zachowania innych jako mające związek z jej osobą. 

W opisanej sytuacji osoba pewna siebie w relacji z szefem nie wykaże reakcji emocjonalnej. Zarejestruje wydarzenie, może spróbuje skorelować je z innymi wydarzeniami w firmie, ale nie popsuje jej to nastroju, zajmie się wykonywaniem zaplanowanych działań. Wysokie poczucie własnej wartości w pracy jest nam potrzebne, bo dzięki niemu przeżywamy mniej stresu, pracujemy wydajniej, mamy lepsze wyniki i większy szacunek innych, ponieważ trudniej jest nami manipulować. Sprzyja budowaniu i utrzymywaniu kontaktów z ludźmi oraz sprawnej i skutecznej komunikacji, ogranicza nieporozumienia i czas zmarnowany na domysły. Z drugiej strony szczere wyrażanie myśli nieraz powoduje konflikty z osobami, szczególnie niepewnymi siebie. Jest to najczęstsza przyczyna, dla której rezygnujemy z otwartości w pracy. Obawiamy się konfliktów oraz niechęci i agresji ze strony innych i zwracamy się wówczas w kierunku technik manipulacji. 

Pewność siebie oznacza w skrócie uniezależnienie się od opinii innych, polecam metodę prostych ćwiczeń i małych kroków:   

1. Nie jesteś pępkiem świata, nie wszystko kręci się wokół ciebie. Interpretuj swoje obserwacje w sposób nie związany z własną osobą. Szef spojrzał krzywo – pomyśl: „może pokłócił się z żoną” zamiast: „czym mu znowu podpadłem”. 

2. Przedstaw swój pomysł na zebraniu zespołu. Zinterpretuj opinie innych jako nie powiązane z własną osobą.

3. Traktuj krytyczne uwagi jako informację zwrotną i szansę na doskonalenie się. Spróbuj wejść w skórę krytykującej cię osoby i pomyśl jak ty byś zareagował. Niezależnie od formy interpretuj krytykę jako związaną z twoim działaniem, a nie osobą.

4. Naucz się obserwować siebie „z boku”. Jakie zachowania, sytuacje, osoby wzbudzają w tobie lęk? Dlaczego i w jaki sposób Ci zagrażają? Omów swoje przemyślenia z kimś życzliwym, nie związanym z twoją pracą ani branżą. Jeśli nie masz zaufanej osoby możesz skorzystać z dostępnej na rynku oferty coachingu czy wsparcia zawodowego. 

5. Dbaj o wysoki poziom kompetencji do wykonywania swoich zadań, stały ich rozwój i rzetelność w działaniu. To zapewni ci szacunek współpracowników i podniesie samoocenę.

6. Zadbaj o zabezpieczenie finansowe na wypadek zmiany bądź utraty pracy. Obawa przed zwolnieniem spowoduje, że będziesz przykładać zbyt dużą wagę do zachowania i opinii innych osób zamiast skupić się na własnych celach. 

Warto pamiętać:

- Poczucie pewności siebie nie jest stanem ciągłym i zmienia się w relacji z innymi osobami. Będą zdarzać ci się lepsze i gorsze okresy np. podczas stresujących sytuacji. Będziesz poznawać nowe osoby próbujące eksploatować twoje słabości. 

- Arogancja i lekceważenie innych jest zawsze próbą zamaskowania słabości, niskiej samooceny w jakiejś sferze.

Izabela Wożyńska-Więch, Poradnie Psychologiczne Centrum-Ja

O cyklu "Rozkręć swoją karierę"

To wakacyjny cykl komentarzy ekspertów z różnych firm i instytucji, których pytamy o ważne kwestie związane z zarządzaniem karierą. Szukamy impulsów, które mogą pomóc w rozwoju osobistym i zawodowym oraz inspirować do dalszej pracy nad sobą. Śledź razem z nami kolejne odcinki i dowiedz się jak "rozkręcić" karierę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Jak budować pewność siebie w pracy?