Czytasz dzięki

Jak przepisy utrudniają biznes

opublikowano: 22-09-2020, 22:00

Najwięcej barier związanych z regulacjami dotyczącymi prowadzenia firm jest we Francji. Polska zajmuje szóstą pozycję.

Eksperci TMF Group, globalnej firmy świadczącej usługi dla podmiotów działających lokalnie i międzynarodowo, w raporcie zatytułowanym Rules, Regulations and Penalties (z ang. Przepisy, regulacje i kary), porównali główne regulacje prawne i administracyjne dotyczące prowadzenia biznesu w poszczególnych krajach w ramach 77 jurysdykcji na całym świecie. To dobra wskazówka dla międzynarodowych spółek, podejmujących decyzję o rozpoczęciu działalności w danym kraju. Z porównania wynika, że na świecie najwyżej notowane pod względem skomplikowania przepisów są Curaćao, Izrael i Stany Zjednoczone, a najniżej Indonezja, Nikaragua i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

W Europie krajami o najbardziej przyjaznych regulacjach dla biznesu są Holandia, Ukraina, Dania i Norwegia. Natomiast najmniej przyjazne przepisy mają Francja, Grecja, Niemcy, Szwajcaria i Rosja. Dalej jest Polska, która znalazła się na 24 pozycji na świecie. Jednak, jak wskazują autorzy raportu, to nie coraz bardziej złożone przepisy i regulacje dla biznesu decydują o przyjazności danego kraju pod tym względem, ale sposób ich stosowania.

— Te same regulacje często dotyczą wielu krajów. Praktyka pokazuje jednak, że w jednych krajach ich przestrzeganie jest dla firm prostsze, a w innych wiąże się z wieloma trudnościami. Wynika to głównie ze sposobu implementacji danego przepisu. W krajach, w których w tym celu używa się nowoczesnych technologii, komunikacja z administracją jest prosta i szybka — uważa Joanna Romańczuk, dyrektor zarządzająca TMF Group w Polsce i na Ukrainie.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Raport pokazuje, że na drodze do większej przyjazności danych krajów dla biznesu stoją tradycyjne przepisy i procedury. Niektóre kraje radzą sobie z tym problemem, wdrażając całkowicie nowe procedury formalne, znacznie łatwiejsze do zrozumienia i przestrzegania przez firmy międzynarodowe.

— Dobrym przykładem uproszenia procedur dla biznesu jest Dania, która wdrożyła dwa portale, każdy w języku duńskim i angielskim, pozwalające przeprowadzić zagranicznemu inwestorowi cały proces rejestracji i uruchomienia firmy w tym kraju. Komunikacja ze wszystkimi zaangażowanymi w proces rejestracji firmy urzędami odbywa się online. W Polsce radzimy sobie z upraszczaniem procedur o wiele gorzej niż większość europejskich krajów, z którymi przecież przychodzi nam walczyć o zagraniczne inwestycje — uważa Joanna Romańczuk.

Jej zdaniem wyzwaniem są m.in. regulacje związane z rozpoczynaniem działalności za granicą przez spółki publiczne. W przypadku 25 proc. jurysdykcji założenie działalności w takim przypadku trwa tydzień, ale w większości miejsc na świecie zajmuje to więcej czasu, nawet ponad rok. W Polsce potrzeba średnio dwóch miesięcy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane