Japonia: sprzedaż detaliczna spadła najmocniej od prawie dwóch lat

Tadeusz StasiukTadeusz Stasiuk
opublikowano: 2018-06-28 06:14
zaktualizowano: 2018-06-28 06:15

W maju 2018 r. sprzedaż detaliczna w Japonii odnotowała największy spadek od niemal dwóch lat, podkreślając słabość w segmencie konsumpcji, która może „zniszczyć” jakiekolwiek próby odbicia w gospodarce po spadku w pierwszym kwartale.

Wskaźnik sprzedaży detalicznej zniżkował w maju o 1,7 proc. co jest wynikiem znacznie gorszym od prognozowanego przez ekonomistów. Mediana ich oczekiwań zakładała bowiem spadek o 0,8 proc. względem kwietnia, kiedy to wynik został zrewidowany do +1,3 proc.

W ujęciu rocznym sprzedaż wzrosła o 0,6 proc. Również w tym przypadku odczyt zdecydowanie odbiegł od prognoz, zakładających zwyżkę rzędu 1,4 proc.

Sprzedaż w domach towarowych i supermarketach zmniejszyła się o 2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r. (prognoza zakładała spadek o 1,proc.). 

Z kolei sprzedaż pojazdów samochodowych zniżkowała w maju o 2,8 proc. licząc rok do roku, zaś odzieży i ubrań odnotowała niewielki wzrost, rzędu 0,8 proc. 

Dane są raczej słabe, ale nie są zaskoczeniem, ponieważ mamy do czynienia ze swoistą bessą w temacie wydatków konsumenckich – ocenia Masaki Kuwahara, starszy ekonomista z Nomura Securities