Kadrowy też może iść z duchem czasu

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2013-09-30 00:00

Zarządzając pracownikami przy wsparciu technologicznym, można nie tylko usprawnić pracę firmy, ale także zaoszczędzić czas i pieniądze

Rozwiązania informatyczne do zarządzania kapitałem ludzkim umożliwiają ocenę pracowników i dopasowywanie do ich kompetencji stanowisk pracy. Pozwalają również powiązać wynagrodzenia z wynikami pracownika, monitorować realizację celów indywidualnych, zespołowych i firmowych.

— Ich zadaniem jest także określenie wydajności zespołu, identyfikacja najlepszych pracowników oraz zaplanowanie ich rozwoju — mówi Piotr Skotnicki, dyrektor Centrum Kompetencyjnego mHR w firmie BPSC, która we współpracy z firmą Alfa stworzyła system mHR, umożliwiający obsługę tzw. miękkiej strony działów HR.

Pakiet benefitów

Z technologii mHR korzystają firmy i instytucje różnej wielkości, reprezentujące różne branże, m.in. produkcję, nowe technologie, usługi, finanse oraz sektor publiczny.

— Naszymi klientami są zarówno firmy zatrudniające 30 tys. osób, jak i 120 pracowników. Potrzeby zarządzania kapitałem ludzkim nie zależą ani od wielkości firmy, ani od branży — twierdzi Piotr Skotnicki.

Jednym z klientów firmy jest Jurajska Spółdzielnia Pracy, której zarząd uznał, że zarządzanie kapitałem ludzkim jest równie ważne jak sprzedaż czy marketing. Rozwiązanie BPSC ma obsługiwać wszystkie podprocesy HR spółdzielni — od budowania struktury organizacyjnej komórek i stanowisk, poprzez ich opisy, planowanie zasobów, rekrutacje, oceny efektywności i kompetencji, po rozwój pracowników.

— Oceny pracownicze to bardzo istotny element każdej strategii personalnej. Źle przeprowadzone, bez narzędzi gwarantujących obiektywizm, mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. System umożliwia przeprowadzenie oceny w całej firmie oraz obsługę i dokumentowanie realizacji corocznych celów operacyjnych dla poszczególnych kierowników. Dzięki rozbudowanemu raportowaniu pozwala określić wydajność poszczególnych pracowników i przeanalizować efektywności pracy firmy — wyjaśnia Piotr Skotnicki.

Dzieki mHR można też zwiększyć zaangażowanie i motywację zespołu. Pracownicy Jurajskiej Spółdzielni Pracy mają stały dostęp do informacji, dotyczących zadań i wymagań stawianych na zajmowanych przez nich stanowiskach. Mogą dzięki temu na bieżąco kontrolować stopień swojego dopasowania do wymaganego profilu: zadaniowego, kwalifikacyjnego, kompetencyjnego i szkoleniowego.

Bogata oferta

To tylko przykład narzędzia informatycznego do zarządzania kadrami. Jest ich o wiele więcej. Grupa Pracuj stworzyła np. autorski system do rekrutacji on-line, z którego korzysta już kilkaset przedsiębiorstw.

— eRecruiter jest oferowany w modelu SaaS jako osobna usługa abonamentowa, ale można z niego korzystać również w przypadku pojedynczych rekrutacji. Umożlia m.in. opisywania kandydatów, ale również zarządzanie całą rekrutacją. Sprawdza się również w komunikacji z kandydatami i kierownikami liniowymi — wylicza Marcin Sieńczyk, dyrektor zarządzający firmy eRecruitment Solutions, należącej do Grupy Pracuj.

Ostatnio klientom udostępniono także wersję testową nowej funkcjonalności eRecruitera, jaką są spotkania on-line. Dzięki temu rozwiązaniu można przeprowadzić wideorozmowę z kandydatem na platformie rekrutacyjnej.

— Jak wskazały opinie testujących, wdrożenie narzędzia przekłada się na kosztową i czasową optymalizację rekrutacji — twierdzi Marcin Sieńczyk.

Z kolei firma SAP oferuje narzędzia wspierające pracę działów w administracji kadrowo-płacowej, obsługę wniosków urlopowych, rozliczanie delegacji, ocenę pracowniczą. Oprogramowanie tej firmy umożliwia także zarządzanie talentami, którego celem jest zapewnienie odpowiedniego zespołu, wyszkolonego do realizcji zadań strategicznych firmy.

— To wszystko pozwala realizować wspólnie uzupełniające się działania, na przykład ocena pracownicza może się łączyć z analizą luk kompetencyjnych i planowaniem rozwoju, planowanie następstw z procesami rekrutacyjnymi, a realizacja celów indywidualnych z premiowaniem za wyniki — mówi Paweł Gustaw, projektant rozwiązań biznesowych SAP HCM.

Dzięki dostępności narzędzi HCM w chmurze zamiast kupować licencje i infrastrukturę teleinformatyczną, a następnie prowadzić złożone wdrożenie, firmy mogą „wynająć” na określony okres oprogramowanie, które po parametryzacji wspiera realizację ich procesów biznesowych.

Nie tylko dla gigantów

Coraz bardziej zainteresowane nowoczesnymi technologiami wsparcia dla HR są małe i średnie firmy.

— Otrzymujemy coraz więcej zapytań od przedsiębiorców z tego segmentu. Powód jest taki, że szukając oszczędności, chcą zoptymalizować podstawowe działania związane z zarządzaniem kadrami. O rosnącym zainteresowaniu MŚP takimi rozwiązaniami decyduje także coraz bogatsza oferta dla tego segmentu. Do niedawna na rynku były tylko kompleksowe, a co za tym idzie — bardzo kosztowne rozwiązania wykraczające poza możliwości finansowe małej czy średniej firmy. Alternatywą było bardzo proste i ubogie funkcjonalnie oprogramowanie, które nie odpowiadało na rosnące potrzeby takich firm. Wraz z pojawieniem się na rynku oprogramowania dla HR w chmurze małe i średnie przedsiebiorstwa uzyskały dostęp do profesjonalnych narzędzi, które nie wymagają zakupu drogich licencji i ponoszenia wysokich kosztów wdrożenia, ale są rozliczane w systemie abonamentowym — mówi Teresa Olszewska, prezes firmy Gavdi Polska, która oferuje m.in. rozwiązania oparte o SAP HCM i autorskie produkty uzupełniające funkcjonalności tego system.