Wsparcie z funduszy europejskich sprawiło, że kolejne branże decydują się na zawiązanie klastra. Kapitał z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (RPO WSL) na lata 2007-2013 pomógł w utworzeniu Śląskiego Klastra Gospodarki Odpadami. Dofinansowanie na działalność z tego samego programu otrzymał też Śląski Klaster Ekologiczny. Do Klastra Spożywczego Południowej Wielkopolski trafiło natomiast 595 tys. zł z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na realizację projektu dotyczącego wdrażania nowoczesnych technologii.
![NAUKA BLIŻEJ BIZNESU: Dzięki obecności uczelni wyższych w strukturach klastrowych
przedsiębiorcy mogą korzystać z zaplecza laboratoryjnego oraz wiedzy pracowników naukowych.
Transfer takiej wiedzy do praktyki biznesu wpływa na jego innowacyjność — mówi
Katarzyna Meger, prezes Bydgoskiego Klastra Przemysłowego. [FOT. ARC] NAUKA BLIŻEJ BIZNESU: Dzięki obecności uczelni wyższych w strukturach klastrowych
przedsiębiorcy mogą korzystać z zaplecza laboratoryjnego oraz wiedzy pracowników naukowych.
Transfer takiej wiedzy do praktyki biznesu wpływa na jego innowacyjność — mówi
Katarzyna Meger, prezes Bydgoskiego Klastra Przemysłowego. [FOT. ARC]](http://images.pb.pl/filtered/547368ea-2f16-4753-a38f-a6463f416c17/543e55b1-1c40-547c-abf2-7abe860c634b_w_830.jpg)
— Za otrzymany kapitał zakupiono innowacyjne urządzenia teleinformatyczne, które umożliwiły klastrowi uruchomienie własnej serwerowni, portalu internetowego oraz Wirtualnej Giełdy Towarowej połączonej z systemami informatycznymi firm, będących członkami klastra — tłumaczy Andrzej Spychalski, dyrektor biura Regionalnej Izby Gospodarczej w Kaliszu, koordynującej działania Klastra Spożywczego Południowej Wielkopolski.
Zastrzyk gotówki i wiedzy
Klaster Spożywczy otrzymał również dofinansowanie na projekt o wartości 210 tys. zł z Wojewódzkiego Regionalnego Programu Operacyjnego (Priorytet I Konkurencyjność Przedsiębiorstw — Rozwój Sieci i Kooperacji — Działanie 1.6.). Dodatkowy kapitał posłuży do opracowania trzech usług doradczych, dotyczących pogłębienia relacji między podmiotami gospodarczymi a środowiskami naukowo-badawczymi.
— Zrealizujemy również profesjonalny film promocyjno-marketingowy i edukacyjny klastra oraz firm klastrowych — dodaje Andrzej Spychalski. Klaster Spożywczy dostał również potężny zastrzyk gotówki od marszałka województwa.
— Zostaliśmy beneficjentem 100 tys. zł w dwóch konkursach „Wielkopolskie Klastry na rzecz innowacyjności”. W czerwcu 2013 r. otrzymaliśmy kolejny grant w wysokości 50 tys. zł w konkursie „Vouchery dla Inicjatyw Klastrowych”. Pozyskane pieniądze zostały przeznaczone na opracowanie modelu grupowych zakupów firm klastrowych przy udziale Instytutu Logistyki i Magazynowania — mówi Andrzej Spychalski.
Działanie w grupie daje jednak profity nie tylko zrzeszeniu jako całości, ale także jego poszczególnym członkom.
— Do takich korzyści zaliczamy m.in. wzrost innowacyjności i konkurencyjności, redukcję kosztów promocyjno-marketingowych. Członkowie klastra mogą także liczyć na wzrost liczby klientów i obrotów oraz skuteczniejszy lobbing — wylicza Katarzyna Halicka z Klastra Marek Turystycznych Polski Wschodniej.
Ze względu na to, że w skład wielu klastrów wchodzą także instytucje naukowe, przedsiębiorcy mogą uzyskać dostęp do wiedzy, potrzebnej przy prowadzeniu biznesu. Tak jest w przypadku Bydgoskiego Klastra Przemysłowego, którego członkiem jest Uniwersytet Technologiczno- -Przyrodniczy.
— Firmy mogą korzystać z wiedzy pracowników naukowych i zaplecza laboratoryjnego. Mają poza tym dostęp do transferu wiedzy naukowej do praktyki biznesu, co wpływa na ich innowacyjność — mówi Katarzyna Meger, prezes Bydgoskiego Klastra Przemysłowego.
Członkostwo w Klastrze Interizon daje natomiast szansę na udział w dużych projektach międzynarodowych, szkoleniach i spotkaniach networkingowych, mogących zaowocować nowymi kontraktami. Innym przywilejem są zakupy grupowe dóbr i usług na preferencyjnych warunkach. Obecność w Klastrze Spożywczym Południowej Wielkopolski pozwala natomiast na nawiązanie osobistych kontaktów z dostawcami surowców, wytwórcamisprzętu oraz firmami produkującymi środki dla branży spożywczej oraz na wymianę doświadczeń pomiędzy podmiotami z tego sektora.
— Obecność w strukturze klastrowej pozwala ponadto przedsiębiorcy na zwiększenie potencjału negocjacyjnego, jako odbiorcy dóbr i usług, takich jak np. logistyka, informatyka, reklama. Firmy mogą także korzystać ze wspólnej bazy zaplecza sprzętu najnowszej generacji — mówi Andrzej Spychalski.
Na dużej scenie
Klastry podejmują inicjatywy, które dają przedsiębiorcom nowe, konkretne możliwości rozwojowe. Np. Śląski Klaster Gospodarki Odpadami buduje dla swoich członków pakiet zaawansowanych narzędzi informatycznych, które mają ułatwić ich działalność operacyjną i inwestycyjną. Jednym z takich rozwiązań jest Platforma Innowacyjnych Technologii w Gospodarce Odpadami, która zapewnia m.in. dostęp do bazy krajowych i zagranicznych dostawców tych technologii oraz kojarzenie stron: zainteresowanych ich wdrożeniem (np. podmioty wytwarzające odpady, zajmujące się ich odzyskiem czy utylizacją) z firmami świadczącymi usługi wdrożeniowe. Śląski Klaster Ekologiczny był natomiast realizatorem konferencji branżowej „Odpady — Nowa energia.
Energetyczna perspektywa gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami. Nowa perspektywa dla biznesu i innowacji w regionie”. Dla swoich członków organizował również tematyczne seminaria. Klaster Spożywczy Południowej Wielkopolski uczestniczył w Konferencjach Europejskich Klastrów Spożywczych w Portugalii.
— Spotkania zapoczątkowały ideę budowy sieci współpracy klastrów europejskich pod opieką najbogatszych i najbardziej doświadczonych klastrów z Francji i Portugalii. Z funduszy tych klastrów uruchamiany jest portal społecznościowy Rede Inovar na wzór Facebooka. Będzie on służył wymianie doświadczeń, dobrych praktyk, źródłem poszukiwań inspiracji do nowatorskich projektów i wspólnego aplikowania pieniędzy na cele badawcze i wdrażanie rozwiązań innowacyjnych — tłumaczy Andrzej Spychalski.
We wrześniu 2013 r. firmy z klastra w porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego wezmą udział w misji gospodarczej oraz wystawie towarzyszącej targom World Food Moscow 2013, a w październiku w misji towarzyszącej targom Anuga w Kolonii.
Przyjazne warunki
Udogodnieniem dla przedsiębiorców jest także minimum formalności w związku z przystąpieniem do struktur klastrowych. Aby zostać członkiem Interizonu, wystarczy wypełnić tzw. akt przystąpienia z załączonym formularzem, a następnie przesłać go do biura tego klastra.
— W formularzu pytamy o obszar działania i ofertę zgłaszającego się podmiotu, a także o jego klientów, odbiorców, przykłady flagowych produktów oraz o planowaną rolę w klastrze, czyli o to, co przystępujący podmiot chciałby wnieść do zrzeszenia. Pozwala nam to poznać lepiej zgłaszającą się firmę czy instytucję i ocenić jej potencjał. Decyzję o przyjęciu podmiotu podejmuje Rada Klastra na podstawie doręczonego kompletu oryginałów dokumentów — tłumaczy Maciej Filarecki, przewodniczący Rady Klastra Interizon.
Jeszcze łatwiej zostać członkiem Klastra Marek Turystycznych Polski Wschodniej. Jedynym warunkiem dla firm i instytucji, zainteresowanych takim krokiem, jest posiadanie siedziby na terenie województwa podlaskiego lub warmińsko-mazurskiego.