O kapitał inwestorów nie jest w ostatnim czasie łatwo, a ze względu na stosunkowo niskie wyceny część spółek wstrzymuje się z wejściem na giełdę. Z obietnicy debiutu chce jednak wywiązać się Kolejkowo, które w październiku 2022 r. zebrało oczekiwane 2,24 mln zł od 122 akcjonariuszy w ramach crowdinvestingu. Wejście na NewConnect (planowane pod koniec roku) poprzedza emisja akcji trwająca krócej od założeń.
3 mln zł przed czasem
By przekroczyć wymagany próg 15 proc. akcji w rękach mniejszościowych udziałowców, sieć parków miniatur planowała zebrać 3,27 mln zł w zamian za 8,5 proc. walorów, wyceniając się przed emisją na 35,1 mln zł. Emisja miała trwać od 6 maja do 14 czerwca, ale w tydzień zapisy się skompletowały, więc potrwa tylko do 20 maja (wymóg formalny). 95 proc. nowych akcji objęli dotychczasowi akcjonariusze mniejszościowi, a 5 proc. pozostałe osoby.
– Poprzednia emisja trwała 43 dni, więc spodziewałem się, że zbieranie kapitału teraz też tyle potrwa. Tak duże zaangażowanie obecnych akcjonariuszy jest dla mnie ogromnym zaskoczeniem. Wśród naszych mocnych stron wskazują przede wszystkim dobrą komunikację z udziałowcami. Jesteśmy pionierem branży w zakresie przyszłego debiutu na giełdzie, regularnie poprawiamy wyniki finansowe i sprawnie realizujemy cele – szczególne wrażenie zrobiła na akcjonariuszach budowa modelarni w Jeleniej Górze. Docenili także wypłatę dywidendy za 2022 r. – komentuje Jakub Paczyński, prezes, założyciel i główny akcjonariusz Kolejkowa.
Plan: dwucyfrowy wzrost
Firma działająca już we Wrocławiu i w Gliwicach potrzebowała pieniędzy przede wszystkim na planowane na grudzień otwarcie wystawy w Warszawie. Następnej emisji akcji na razie nie przewiduje.
– Taka potrzeba może się pojawić dopiero przy okazji budowy zewnętrznego parku z kolejkami, ale to dopiero za rok, półtora. Mamy zabezpieczone finansowanie na realizację obecnych celów – informuje Jakub Paczyński.
W 2023 r. spółka zwiększyła przychody z 9,4 do 12,2 mln zł. W związku z inwestycjami zysk operacyjny zmniejszył się z 3,8 do 3,2 mln zł, a netto z 3,4 do 2,5 mln zł.
– Podczas emisji przedstawiliśmy założenia na bieżący rok, m. in. wzrost przychodów o 27 proc., a zysku ze sprzedaży o 40 proc. Pierwszy kwartał był lepszy rok do roku o odpowiednio: 19 i 15 proc. Należy jednak pamiętać, że modelarnia zaczęła przynosić dochody od 22 marca i miała niewielki wpływ na przychody, a generowała już koszty. Po wynikach kwartalnych podtrzymuję prognozę – mówi przedsiębiorca.

Trwająca od jesieni 2022 r. hossa na warszawskiej giełdzie do tej pory omijała małe spółki. W ostatnich kwartałach doszło również do załamania na rynku crowdfundingu, który zapłacił cenę błędów wieku niemowlęcego. Niepowodzenie wielu niedużych projektów spowodowało odwrócenie inwestorów od małych spółek. W ostatnich tygodniach pierwszym projektem przełamującym trend była Kancelaria Mentzen, która przyciągnęła rekordową liczbę indywidualnych inwestorów. To z pewnością ośmieliło spółki do wznowienia planów związanych z pozyskaniem finansowania od inwestorów indywidualnych. Kolejkowo jest kolejnym tego przykładem.
Dobrze dobrany emitent, właściwa wycena i nowoczesne kanały kontaktu to dowód, że są osoby gotowe inwestować w małe i średnie projekty. Trzeba tylko odpowiedzieć na ich potrzeby i zainteresowania. Jeżeli koniunktura na giełdzie nie osłabnie, z pewnością liczba chętnych do zdobycia kapitału firm istotnie wzrośnie, szczególnie po wakacjach. Rynek pozostaje jednak bardzo selektywny. Szanse na skuteczną emisję mają spółki nie tylko o solidnych podstawach finansowych, ale dodatkowo wyróżniające się unikatową technologią lub wzbudzające znacznie większe pozytywne emocje, z własną, silną społecznością klientów lub fanów.