Kurierzy nie zwolnią nawet w kryzysie

opublikowano: 16-10-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Polski rynek KEP osiągnął już wartość 17 mld zł. Mimo gospodarczych zawirowań eksperci prognozują dalszy duży wzrost.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak rozwijał się polski rynek KEP w ciągu ostatnich trzech lat
  • jakie tempo wzrostu w przyszłości zakładają najnowsze prognozy
  • jak rozwijają się największe polskie firmy kurierskie

Już blisko co piąty Polak pozaspożywcze produkty kupuje w sklepach internetowych. W efekcie całkowita sprzedaż detaliczna za pośrednictwem kanałów e-commerce przekroczyła w 2021 r. 100 mld zł. Wraz ze wzrostem zainteresowania zakupami w sieci rośnie rynek kurierski. Z raportu „Polish CEP Report 2022”, przygotowanego przez Last Mile Experts, 7R oraz Cushman & Wakefield, rynek KEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe oraz pocztowe) jest dziś wyceniany jest na ponad 17 mld zł, a według prognoz w 2022 i 2023 r. utrzyma dwucyfrową dynamikę wzrostu zarówno pod względem wolumenu — 14,1 proc., jak też wartości — 19,9 proc.

— Wartość zakupów internetowych dokonywanych przez polskich konsumentów systematycznie rośnie. Od 2019 r. sprzedaż detaliczna online rosła średnio o 28 proc. rocznie. Największy udział w handlu internetowym ma elektronika użytkowa — 24 proc. oraz moda — 15 proc. W 2021 r. najszybciej natomiast rozwijał się segment e-grocery — wzrósł o około 30 proc. r/r, jednak jego udział w rynku wynosi tylko 4 proc. Równie interesującym obszarem rozwoju jest handel rzeczami używanymi na platformach takich jak Vinted czy OLX — podkreśla Mirek Gral, wiceprezes Last Mile Experts.

Dwucyfrowe prognozy:
Dwucyfrowe prognozy:
Polski rynek kurierski nie przestaje rosnąć. Prognozy zakładają, że w przyszłym roku urośnie o ponad 14 proc. pod względem ilości przewożonych przesyłek i o blisko 20 proc. pod względem wartości.
Adobe Stock

Z raportu „Polish CEP 2022” wynika, że liderem polskiego rynku, zarówno pod względem wielkości, jak też przychodów, jest InPost. Tylko w ciągu ostatniego roku firma urosła o blisko 40 proc., a jej kluczową przewagą konkurencyjną jest największa sieć automatów paczkowych w Europie. Drugie miejsce w rankingu zajmuje DPD. Obie firmy odpowiadają razem za około 64 proc. wolumenu i nieco poniżej 50 proc. przychodów rynku KEP.

— Dynamiczny wzrost popularności zakupów online sprawił, że w zeszłym roku wolumen wszystkich przesyłek w polskiej sieci kurierskiej przekroczył magiczną granicę miliarda. Co prawda, daleko nam jeszcze do rozwiniętego rynku niemieckiego, który osiąga wyniki czterokrotnie wyższe, jednak wartość polskiego rynku KEP na poziomie 17 mld zł każe traktować go poważnie i uważnie śledzić kierunki jego rozwoju — podkreśla Damian Kołata z Cushman & Wakefield.

Eksperci są zgodni — mimo kryzysu gospodarczego i napięć na arenie międzynarodowej intensywny rozwój branż e-commerce oraz KEP utrzyma się w najbliższym czasie na wysokim poziomie. Prognozowany wzrost w ujęciu wartościowym oraz ilościowym oznacza jednak konieczność zabezpieczenia przez operatorów oraz e-detalistów odpowiedniego zaplecza magazynowo-logistycznego. W tym kontekście coraz większe znaczenie będą zyskiwać obiekty wyróżniające się zarówno pod względem technologicznym, jak też zrozumienia potrzeb, a także oczekiwań przyszłych najemców.

— Obecny i spodziewany wzrost branży KEP stale napędza rozwój logistyki miejskiej. Przestrzenie magazynowe znajdujące się w strategicznych lokalizacjach, w obrębie aglomeracji miejskich znacząco zwiększają efektywność oraz elastyczność operacji logistycznych na etapie dostaw tzw. ostatniej mili. Obiekty przygotowane dla branży e-commerce w Polsce to obecnie już blisko 7,5 mln m kw., czyli ponad 30 proc. całkowitej podaży. W porównaniu ze stanem z 2019 r. jest to wzrost aż o 84 proc. — mówi Joanna Ociepka-Wojciechowska z 7R.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane