Laurella znalazła inwestora na GPW

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2023-05-21 20:00

Działająca w wielu branżach GK Immobile umacnia się w modzie. Jest już właścicielem m.in. sieci Quiosque, a teraz przejęła markę działającą głównie w e-commerce.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego Laurella wybrała na inwestora GK Immobile
  • czym modowa marka przyciągnęła giełdowy holding
  • jaki wspólny plan na rozwój mają obie firmy
  • jaka jest skala ich biznesu
  • dlaczego, zdaniem analityka, konsolidacja polskiej branży modowej może postępować
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Konsolidacja polskiej branży modowej postępuje. Answear.com zbliża się do sfinalizowania akwizycji nastawionych na sprzedaż internetową marek Sneakerstudio i PRM. Kolejną transakcję właśnie ogłosił inny gracz – wyceniana na GPW na ok. 220 mln zł (kapitalizacja prawie podwoiła się w rok) Grupa Kapitałowa Immobile (GKI).

Przejęła większościowy pakiet udziałów (50 proc. + jeden udział) Laurelli, sprzedającej głównie damską odzież przez e-sklep oraz dwa butiki: w Poznaniu i Warszawie. Transakcja nie wymagała zaraportowania przez giełdową spółkę. Tłumaczy, że obecnie trudno oszacować wartość przejęcia, ponieważ „umowa ma charakter inwestycyjny”.

Laurella rozrośnie się z GK Immobile

Powstała w 2019 r. Laurella rozwinęła się w szybkim tempie. 2021 r. zakończyła 23 mln zł przychodów i 3,2 mln zł zysku EBITDA, w 2022 r. planowała przekroczyć 30 mln zł sprzedaży (nie udało się, sprawozdanie finansowe jest jeszcze sprawdzane przez biegłego), a w ciągu kilku lat dojść do 100 mln zł. Rok temu zdecydowała jednak, że chce rosnąć jeszcze szybciej z pomocą inwestora.

– Rozmawialiśmy z funduszami i liczącymi się na rynku firmami branżowymi. Największą chemię poczuliśmy w rozmowach z GKI. Nasz produkt pozostanie bez zmian, a dołączenie do grupy pozwoli nam sprofesjonalizować wiele aspektów działania firmy, które tego wymagały i były niezbędne do zwiększenia skali działania – mówi Marcin Vogel, prezes Laurelli, który założył ją wspólnie z żoną, Laurą Reiss-Vogel.

– Rozmowy trwały sześć miesięcy, więc mieliśmy dość czasu, żeby się poznać. Wizja rozwoju naszej marki jest spójna z koncepcją GKI. Będziemy mieli możliwość otwierania kolejnych sklepów stacjonarnych – dodaje Laura Reiss-Vogel, członkini zarządu Laurelli.

Powód do zadowolenia:
Powód do zadowolenia:
Marcin Vogel i Laura Reiss-Vogel zbudowali w kilka lat rentowną firmę modową z przychodami przekraczającymi 20 mln zł. Nie uszło to uwadze inwestorowi Laurelli, z którym chce ona rozwijać się jeszcze szybciej.
Wojciech Robakowski tel.607639689 WWW.robakowskistudio.pl

Duże możliwości synergii

GKI podkreśla, że Laurella to szybko rozwijająca się marka odzieży dla kobiet, a jej wyróżnikiem są m.in. wysoka jakość stosowanych materiałów i wyjątkowa, licząca kilkaset tysięcy osób społeczność klientek.

Giełdowy holding działa m.in. w przemyśle, budownictwie i hotelarstwie, ma w portfelu: Atrem, Focus Hotels, PJP Makrum, Projprzem Budownictwo, CDI Konsultanci Budowlani. W 2021 r. wszedł w branżę modową, przejmując właściciela sklepów z damską odzieżą Quiosque, który mocno ucierpiał z powodu zamkniętych galerii handlowych w lockdownie.

Już wówczas GKI sygnalizowała możliwość kolejnych akwizycji na tym rynku, a w ostatnim czasie przejęła Akardo (obuwie), Błonie (zegarki) i MaraSimSim (biżuteria), wspierając sieć Quiosque (prawie 160 sklepów i e-commerce). W tę strategię Laurella wpisuje się jej zdaniem idealnie.

– Nie mam wątpliwości, że na synergii zyska zarówno GKI, jak też Laurella. Konsolidacja daje duże możliwości, co jest istotne w ciężkich dla branży czasach, kiedy kontrola kosztów jest istotnym wyzwaniem. Dzięki konsolidacji uruchomimy nowe kanały sprzedaży, zyskamy na wspólnych projektach marketingowych. Synergia pozwoli oszczędzić na powierzchni magazynowej oraz skorzystać przez naszych partnerów z innych możliwości, również kapitałowych, jakie daje silna grupa kapitałowa – mówi Sławomir Winiecki, wiceprezes Grupy Kapitałowej Immobile.

GKI zwiększyła w 2022 r. przychody z 575,8 do 886,5 mln zł (zdecydowana większość w Polsce), zysk netto z 15,7 do 18,6 mln zł, a wynik EBITDA prawie podwoiła —o 91,8 mln zł. Segment odzieżowy przyniósł 72,3 mln zł sprzedaży i -10 mln zł wyniku operacyjnego.

Moda zyskuje na znaczeniu:
Moda zyskuje na znaczeniu:
GK Immobile, której wiceprezesem jest Sławomir Winiecki, weszła w branżę modową w 2021 r., a rok później ten segment przyniósł jej 8 proc. przychodów. W tym roku do wyniku dołoży się Laurella, Quiosque planuje otworzyć 25-30 sklepów – głównie w galeriach handlowych – a holding jest w trakcie rozmów w sprawie kolejnych przejęć.
materiały prasowe
OKIEM ANALITYKA
Mniejsi gracze mogą szukać teraz inwestorów
JANUSZ PIĘTA
analityk BM mBanku

W Polsce wciąż jest pole do konsolidacji branży modowej, zwłaszcza w obliczu ogólnego osłabienia sektora konsumenckiego. Dynamika realnej sprzedaży detalicznej r/r jest już według GUS ujemna, co jest przejawem wpływu wysokiej inflacji na decyzje zakupowe konsumentów i ograniczenia wydatków.

Największe podmioty mają odpowiednie zaplecze finansowe i siłę rynkową w negocjacjach z partnerami biznesowymi, by przeciwstawić się negatywnym trendom. W środowisku wymagającym np. wydłużenia terminów płatności albo dłuższej rotacji towaru są w stanie lepiej zarządzać bieżącą płynnością niż mniejsze podmioty, które mogą decydować się na dołączenie do większej grupy. Dobrym przykładem dynamicznie rozwijających się firm odzieżowych są LPP i Pepco, które podtrzymują ambitne plany i mają przed sobą dobre perspektywy długoterminowe.