W 2022 r. wyraźnie spadła wartość sfinansowanych leasingiem samochodów, jednak wstępne prognozy na ten rok są optymistyczne.
W ubiegłym roku branża leasingowa udzieliła firmom finansowania w wysokości 88,1 mld zł — wynika z danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL). To niemal identyczny wynik jak rok wcześniej (+0,1 proc.). W strukturze finansowania nie nastąpiły znaczące zmiany, poza mniejszym o około 2 proc. udziałem pojazdów, zarówno lekkich, jak ciężarowych.
— Do prognoz na 2022 r. podchodziliśmy ostrożnie, mając świadomość, że nasze wyniki są uzależnione od dostępności finansowanych aktywów, szczególnie w grupie pojazdów. Zapowiadaliśmy, że przed branżą leasingową trudny rok. Czwarty kwartał był tradycyjnie okresem wzmożonych inwestycji finansowanych leasingiem — ze wzrostem o 2,7 proc. r/r. To chwilowe ożywienie nie mogło jednak przełamać bezprecedensowego wzrostu cen paliw, inflacji na historycznym poziomie oraz wzrostu stóp procentowych — wszystko nie zachęcało do kupowania samochodów — mówi Paweł Pach, przewodniczący rady ZPL.
W ubiegłym roku firmy leasingowe sfinansowały pojazdy lekkie za 37,2 mld zł. To oznacza spadek r/r o 5 proc. Wartość sfinansowanych samochodów osobowych wyniosła 31,2 mld zł (- 4,7 proc.), a dostawczych (o dmc do 3,5 t) 6,1 mld zł (- 6,8 proc.). Jedynym motoryzacyjnym segmentem, który miniony rok zakończył na plusie, są ciężarówki. Sfinansowano zakupy za 21,5 mld zł, co przekłada się na ponad 11-procentowy wzrost. W tej kategorii pojazdów największy udział, ponad 52 proc., miały ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy miały 24 proc., ciężarówki o dmc pow. 3,5 t 20 proc., a autobusy 4 proc. sfinansowanych aktywów.

— Ostatnie pięć lat przyniosło polskim firmom transportowym prawdziwą huśtawkę. Jeszcze w 2019 r. nasi przedsiębiorcy byli liderami transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej. Po drodze zdarzyło się jednak kilka wstrząsów: wprowadzenie pakietu mobilności, pandemia COVID-19, spowolnienie gospodarcze, zakłócenia w łańcuchach dostaw, wojna w Ukrainie i inflacja. Pozytywne dla polskiej branży jest to, że początkowe obawy związane z tymi wydarzeniami się nie zrealizowały. Wpływ wojny obecnie nie jest już tak istotny, a pakiet mobilności nasi transportowcy zaabsorbowali zaskakująco dobrze — mówi Paweł Pach.
To pozwala na kreślenie optymistycznych prognoz — ZPL zakłada dynamiczny wzrost leasingu. Zgodnie z przewidywaniami finansowanie w grupie samochodów lekkich urośnie w 2023 r. o 10 proc., a w grupie samochodów ciężkich o ponad 9 proc. Prognoza zakłada też, że łącznie aktywa finansowane przez firmy leasingowe na koniec 2023 r. mogą wynieść nawet ponad 95 mld zł. Oznaczałoby to wzrost na poziomie nieco ponad 9 proc