MCI zarobił na unicornie

opublikowano: 18-05-2018, 16:34
aktualizacja: 18-05-2018, 16:36

Fundusz MCI.TechVentures uczestniczył w transakcji wartej 2,2 mld USD. Suto zarobił na sprzedaży akcji iZettle.

Przejęcie przez PayPal akcji iZettle za 2,2 mld USD, to jedna z największych akwizycji europejskich spółek technologicznych w ciągu ostatnich 10 lat. Tylko pięć razy funduszom venture capital udało się sprzedać spółkę technologiczną za więcej (Supercell, Skype, King.com, Playtika i Avito). W transakcji sprzedaży unicorna (spółka wyceniona na ponad 1 mld USD) jest i mocny polski akcent – jednym ze sprzedających był notowany na warszawskiej giełdzie fundusz MCI. Za sprzedaż pakietu dostanie 44 mln USD, to dla niego trzecie co do wielkości wyjście z inwestycji w 20-letniej historii funduszu.

Maciej Bogaczyk, Senior Investment Director (po lewej) i Tomasz Danis, współzarządzający funduszem MCI.TechVentures zaznaczają, że sprzedaż akcji iZettle za blisko 44 mln USD to jedno z największych wyjść w historii Funduszu i pierwszy fintechowy jednorożec MCI.
Zobacz więcej

Pierwszy jednorożec:

Maciej Bogaczyk, Senior Investment Director (po lewej) i Tomasz Danis, współzarządzający funduszem MCI.TechVentures zaznaczają, że sprzedaż akcji iZettle za blisko 44 mln USD to jedno z największych wyjść w historii Funduszu i pierwszy fintechowy jednorożec MCI.

PayPal bierze wszystko
MCI.TechVentures zainwestował w operatora systemu akceptacji płatności mobilnych dla średnich, małych i mikro przedsiębiorstw w 2015 r. Jeśli transakcja dojdzie do skutku (czeka na zgodę szwedzkiego regulatora), to będzie to dla polskiego funduszu złoty strzał, bo stopa zwrotu IRR przekorczy 70 proc.

- Inwestycja w spółkę iZettle wpisuje  się w pełni w strategię funduszu MCI.TechVentures. Z jednej strony mieliśmy do czynienia ze sprawdzonym modelem biznesowym rozwijanym przez doświadczonych przedsiębiorców.  Z drugiej istniało zapotrzebowanie na kapitał na dalsze skalowanie przedsięwzięcia, a sama inwestycja charakteryzowała się relatywnie krótkim jak na fundusz okresem inwestycyjnym – mówi Tomasz Danis, współzarządzający funduszem MCI.TechVentures.

Sprzedaż do inwestora strategicznego nie była jednak jedyną opcją wyjścia rozważaną przez akcjonariuszy iZettle. Spółka równolegle do procesu sprzedaży pracowała nad ofertą publiczną, planując debiut na sztokholmskim parkiecie pod koniec miesiąca.

- Zarząd iZettle wsparty doświadczonymi bankierami inwestycyjnymi bardzo umiejętnie wykorzystał dobrą koniunkturę na rynkach kapitałowych przygotowując spółkę do debiutu giełdowego. Dodatkowo sam proces sprzedaży spółki, realizowany w formule tzw. selektywnego dual-tracku, był prowadzony w sposób wręcz wzorcowy. Najpierw zbudowano duży popyt wśród inwestorów publicznych w ramach rundy pre-IPO oraz mini roadshow poprzedzającego samo IPO, by na ostatniej prostej zaoferować kilku potencjalnym nabywcom strategicznym możliwość przejęcia kontroli nad spółką po wycenie ze wskaźnikami taki, jak ma Square, notowany na giełdzie globalny lider mobilnych płatności – mówi Maciej Bogaczyk, dyrektor inwestycyjny MCI odpowiedzialny za inwestycję w spółkę iZettle

Inwestycja z sukcesem
Polski Fundusz przez trzy lata był akcjonariuszem szwedzkiej spółki, której udało się zbudować model pozyskiwania średnich, małych i mikro sprzedawców. Firma jest obecna na 12 rynkach europejskich oraz Ameryki Łacińskiej. MCI deklaruje, że nie był tylko pasywnym inwestorem. 

- Kilkukrotnie pomagaliśmy spółce w analizie polskiego rynku, pod kątem potencjalnej ekspansji. Ostatni raz robiliśmy to w zeszłym roku, kiedy to spółka rozważała dołączenie do fundacji Polska Bezgotówkowa, ale dopiero po akwizycji przez PayPal taki scenariusz jest prawdopodobny, ze względu na dużą aktywność nowego właściciela w naszym regionie. W okresie inwestycji wspieraliśmy spółkę również w aspekcie potencjalnych akwizycji - wspólnie z zespołem przejrzeliśmy łącznie ponad 10 projektów komplementarnych do iZettle zarówno pod względem geograficznym, jak i produktowym – dodaje Maciej Bogaczyk. 

Szerokie relacje z inwestorami VC wyspecjalizowanymi w fintechu oraz spojrzenie na sektor przez pryzmat polskiego rynku, gdzie poziom rozwoju technologii płatniczych jest na wyższym poziomie niż w większości krajów Europy Zachodniej, miały sprzyjać pracy z zespołem iZettle. Na poparcie owocnej współpracy MCI ma też duże liczby. Wstępne wyliczenia wskazują bowiem, że fundusz MCI.TechVentures zrealizuje na tej inwestycji prawie 110 mln zł zysku.

- W tym kontekście skuteczne wyjście  ze spółki uzyskującej status unicorna cieszy podwójnie. Zaraz po finalizacji transakcji zabieramy się do poszukiwania kolejnych kandydatów na europejskich unicornów, wykorzystując zarówno nasze doświadczenie w obszarze fint echu i insurtech, jak i   analizując inne obszary gospodarki cyfrowej – zapowiada Maciej Bogaczyk.

Obecnie, inwestycje w obszarze fintech (Dotcard, Netrisk, Azimo, Marketinvoice, NaviExpert oraz mfind), stanowią 1/3 portfela MCI. Pozostała część to spółki e-commerce i dostarczające infrastrukturę IT.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / MCI zarobił na unicornie