Miliard na granty dla MSP ze Wschodu

Dorota Zawiślińska
12-12-2016, 22:00

W przyszłym roku mały i średni biznes będzie mógł skorzystać z pięciu dotacyjnych instrumentów programu Polska Wschodnia. Jest o co walczyć

Pojawiły się nowe ciekawe możliwości wsparcia dla firm — ale mogą z nich skorzystać przedsiębiorcy tylko z pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Wszystkie konkursy odbędą się w 2017 r. w ramach programu operacyjnego Polska Wschodnia (POPW). Budżet wszystkich naborów dla menedżerów firm z tych województw sięga prawie 1,1 mld zł. Przedsiębiorcy będą mogli stoczyć bój o granty na wdrażanie wyników prac B+R, wykorzystanie wzornictwa w biznesie, tworzenie sieciowych produktów i na rozwinięcie skrzydeł poza granicami kraju. Dzięki tym projektom firmy mają być bardziej nowatorskie i konkurencyjne. Efektem ma być też zwiększenie zatrudnienia.

Zobacz więcej

Pixaby CC0 Public Domain

— Program Polska Wschodnia stwarza przedsiębiorcom perspektywy dynamicznego rozwoju działalności. Zachęcamy mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa do skorzystania z funduszy unijnych przede wszystkim na inwestycje w innowacje oraz ekspansję zagraniczną — mówi Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.

Na podbój rynków

W przyszłorocznym rozdaniu nie mogło zabraknąć wsparcia dla firm MSP, które chcą zaistnieć ze swoim biznesem poza Polską (działanie 1.2). — Konkurs jest podzielony na dwa etapy. Pierwszy dotyczy opracowania indywidualnegoi kompleksowego modelu biznesowego pod kątem wejścia na nowe rynki. Drugi etap będzie polegał na wdrożeniu tego planu poprzez udział w targach, misjach handlowych i zakup usług doradczych — podkreśla Bogusława Mazurek, ekspert ds. dotacji unijnych z Crido Taxand. Co ważne, projekty powinny wpisywać się w co najmniej dwie regionalne inteligentne specjalizacje, wspólne dla dwóch województw Polski Wschodniej. Do zgarnięcia będzie aż 230 mln zł. W pierwszej odsłonie tegorocznego konkursu mali gracze mogli zdobyć na przedsięwzięcie — 50 tys. zł, zaś w drugiej — do 500 tys. zł. W przyszłym roku pierwszy nabór rozpocznie się w kwietniu, a zakończy w czerwcu, a drugi wystartuje w lutym i będzie trwał do września.

Nietuzinkowe pomysły

Unijne granty z POPW sfinansują też projekty związane z wdrażaniem innowacji (poddziałanie 1.3.1). Do wzięcia będzie aż 135 mln zł. Jeżeli zasady konkursu się nie zmienią, przedsiębiorca będzie mógł liczyć na dotację sięgającą 70 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nieprzekraczającą 7 mln zł. — Projekt powinien dotyczyć inwestycji początkowej, prowadzącej do stworzenia innowacyjnych — przynajmniej na poziomie kraju — produktów poprzez wdrożenie własnych lub zakupionych wyników prac badawczo-rozwojowych. Maksymalna łączna wartość kosztów kwalifikowanych przeznaczonych m.in. na zakup nieruchomości, w tym prawa użytkowania wieczystego, nabycie robót i materiałów budowlanych, wynosi 1 mln zł — wyjaśnia ekspert ds. dotacji unijnych z Crido Taxand. W poprzednim konkursie o unijną kasę mogły ubiegać się tylko firmy MSP należące do ponadregionalnego powiązania kooperacyjnego, czyli grupy co najmniej pięciu przedsiębiorstw współpracujących w pokrewnych branżach. Takie powiązanie musiało obejmować zasięgiem minimum dwa województwa, w tym przynajmniej jedno z Polski Wschodniej. Można się spodziewać, że w najbliższym naborze zasady się nie zmienią.

Od koncepcji do sprzedaży

Kolejną szansę na dotacje stwarza drobnemu biznesowi poddziałanie 1.3.2 („Tworzenie sieciowych produktów przez MSP”). W lipcu innowatorzy ze wschodu będą mogli składać wnioski o unijne wsparcie na tworzenie nowatorskich produktów sieciowych. Do podziału między wnioskodawców przewidziano aż 260 mln zł. To będzie już trzecia odsłona konkursu. Pierwsza edycja zakończyła się pod koniec czerwca. Wówczas Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) rozdzieliła tylko 61 mln zł, podczas gdy cały budżet na ten cel wynosił 320 mln zł. Powód? Kryteria konkursu są wymagające, a rządowa agencja oczekuje dobrych projektów. W drugiej edycji konkursu szefowie MSP mogli starać się o granty do końca listopada. Do wzięcia było 320 mln zł. Sieciowe produkty to przedsięwzięcia, które wykorzystują potencjał makroregionu. Mają one jedną koncepcją połączyć rozproszone atrakcje, miejsca, obiekty i usługi w ofertę gotową do sprzedaży.

— To pozwoli stworzyć spójną ofertę oraz wypracować tematyczne marki produktowe charakterystyczne dla regionu — zwraca uwagę Bogusława Mazurek. Zasady naboru są dość wymagające. Wyzwaniem może być utworzenie konsorcjum składającego się z co najmniej dziesięciupodmiotów, które wezmą na siebie odpowiedzialność realizacji przedsięwzięcia o wartości minimum 20 mln zł.

Postaw na wzornictwo

W przyszłym roku na granty mogą też liczyć firmy produkcyjne, które chcą budować przewagę konkurencyjną na unikatowym wzornictwie. Konkurs jest podzielony na dwa etapy. W pierwszym MSP będą zabiegać o dofinansowanie na przeprowadzenie audytu wzorniczego oraz opracowanie strategii wzorniczej. Co ważne, przygotowana strategia powinna zawierać wszystkie elementy wskazane w regulaminie konkursu. Chodzi m.in. o informacje o firmie, jej otoczeniu, trendach rynkowych oraz obecnym i planowanym wykorzystywaniu wzornictwa w działalności.

— W ramach pierwszego etapu istotne jest zaangażowanie firmy w przeprowadzenie audytu i opracowanie strategii wzorniczej. W treści wniosku nie tylko wskazujemy atuty wybranej firmy doradczej, ale również konkretne osoby z kadry zarządczej mające wiedzę o firmie i jej otoczeniu — wylicza Bogusława Mazurek. W 2017 r. PARP przeprowadzi jeden konkurs z pierwszego etapu. Będzie on trwał od września do listopada. Jeśli chodzi o drugi etap — przewidziano dwa nabory. Granty będą przeznaczone na wdrożenie rekomendacji z audytu w celu wprowadzenia innowacji produktowej do działalności. Firmy MSP mogą liczyć na dofinansowanie działań inwestycyjnych. Chodzi o zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Maksymalne wsparcie, w zależności od wielkości przedsiębiorstwa, może wynieść do 70 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 3 mln zł. © Ⓟ

1,095 mld zł To łączna pula konkursów, w których firmy mogą ubiegać się o dotacje z programu Polska Wschodnia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Miliard na granty dla MSP ze Wschodu