W wyborze studiów może pomóc najnowszy rating MBA przygotowany przez Stowarzyszenie Edukacji Menedżerskiej Forum (SEM Forum). Do tegorocznej edycji ratingu zgłosiło się 30 programów.
Przy ich ocenie uwzględniano: dojrzałość instytucjonalną (m.in. rodzaj dyplomu, akredytacje, walidacje i certyfikaty), umiędzynarodowienie i charakter współpracy z partnerami zagranicznymi, wymagania rekrutacyjne i efekty rekrutacji, program i proces kształcenia (m.in. tryb studiów, czas trwania, struktura językowa, wymagania zaliczenia programu) oraz sposób oceny i nadzór nad programem, przynależność do stowarzyszeń szkół biznesu, budowanie wspólnoty absolwentów, a także ocenę ich statusu zawodowego przed i po ukończeniu studiów.
Oceny punktowe pozwoliły przyporządkować programy do klas ratingowych: mistrzowskiej, profesjonalnej plus, profesjonalnej, aspirującej. Odrębną klasę stanowią programy obiecujące, które nie mają jeszcze absolwentów lub mają tylko jeden ich rocznik.
Sygnał dla kandydatów
Rynek studiów MBA jest bardzo różnorodny i konkurencyjny pod względem jakości i ceny oferty edukacyjnej. Są na nim programy realizowane od 20 lat i mające po 800-900 absolwentów, a także takie, które dopiero wystartowały. Jedne obejmują zaledwie 10 zjazdów, inne nawet 40.
Różnią się też np. liczbą godzin kontaktowych (od 400 do 1000), ale przede wszystkim ceną. Dyplom MBA można uzyskać za czesne rzędu 7-8 tys. zł albo nawet ponad 100 tys. zł. Wprawdzie wysokość czesnego nie przekłada się bezpośrednio na jakość programu, ale w warunkach konkurencji jest ważnym sygnałem dla potencjalnych słuchaczy.
— Ta ogromna różnorodność programów MBA w Polsce jest najlepszym uzasadnieniem potrzeby systematycznego sporządzania ratingów. Podnoszą one przejrzystość rynku i pozwalają kandydatom bardziej świadomie wybierać z obszernej oferty programów, a pracodawcomorientować się w kompetencjach absolwentów — mówi prof. Janina Jóźwiak, prezes SEM Forum.
Jej zdaniem, to bardzo ważny i czuły rynek, szczególnie teraz ze względu na sytuację gospodarczą.
— Oczywiście sam rating nie jest jedynym kryterium wyboru programów MBA. Kandydat może brać również pod uwagę lokalizację uczelni i cenę. Jednak na polskim rynku wyższej edukacji brakuje informacji o jej efektywności — dodaje prof. Jóźwiak.
Wiedza i inwestycja
W tym roku SEM Forum nie udało się ocenić wszystkich programów MBA, bo do ratingu uczelnie zgłaszają się same.
— Rozsyłamy zaproszenia do wszystkich programów, ale nie wszystkie odpowiadają. Na przykład w tym roku nie zgłosiły się dwa, które nie były zadowolone z tego, że dwa lata temu nie trafiły do klasy mistrzowskiej. Takie reakcje się zdarzają. Czasem szkoła woli w ogóle nie wystąpić w ratingu, niż być trochę niżej niż konkurenci — informuje prof. Jóźwiak.
Wydaje się, że rynek studiów MBA jest już nasycony, ale prof. Jóźwiak twierdzi, że to chwilowe. Kandydaci są coraz bardziej wybredni i chcą studiować taki program MBA, który jako inwestycja w przyszłości ma szansę im się zwrócić.
— Na pewno znikną z rynku programy typu MBA, bo nie przekładają się na awans czy lepsze zarobki. Doskonale zastępują je zresztą studia podyplomowe. Trendem ostatnich lat jest natomiast powstawanie programów MBA na zamówienia i pod potrzeby konkretnych firm. Będzie też rosło zapotrzebowanie na MBA specjalistyczne, np. MBA w ochronie zdrowia, dla IT czy w rolnictwie — podsumowuje prof. Janina Jóźwiak.
Rating MBA 2012
PROGRAMY MISTRZOWSKIE
(kolejność alfabetyczna)
Canadian Executive MBA (CEMBA)
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Executive Master of Business Administration
Wielkopolska Szkoła Biznesu przy Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu
Executive MBA
Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej
International MBA Programme
Centrum Kształcenia Menedżerów UW
International MBA
Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej
Międzynarodowy Program MBA GFKM
Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów
Warsaw-Illinois Executive MBA (WIEMBA)
Uniwersytet Warszawski
Programy profesjonalne plus
Executive Master of Business Administration Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Executive Master of Business Administration Programme Marketing & Management
Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
International Master of Business Administration — European Multicultural Integrated Management Program
Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Magisterskie Studia Menedżerskie MBA
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Zarządzania, Informatyki i Finansów
Podyplomowe Studia Menedżerskie Executive Master of Business Administration
Zachodniopomorska Szkoła Biznesu
Viadrina MBA — Management for Central and Eastern Europe
Europa Universitat Viadrina
PROGRAMY PROFESJONALNE
Francusko-Polskie Studia Podyplomowe w zakresie Zarządzania — Program „Master Administration des Entreprises”
Centrum Francusko-Polskich Studiów w zakresie Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Franklin University MBA
Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
Master of Business Administration
Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
Master of Business Administration
Uniwersytet Gdański
Master of Business Administration
Wyższa Szkoła Biznesu — National Louis University
MBA „Zarządzanie w agrobiznesie”
Wydział Ekonomiczno-Rolniczy Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego
Polsko-francuski program studiów w zakresie zarządzania typu MBA
Uniwersytet Łódzki
Program MBA
Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
PROGRAMY OBIECUJĄCE
BREmba (Wewnętrzny Program Studiów MBA)
Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów
General MBA
Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Master of Business Administration
Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu
Master of Science Finances and Auditing
Śląska Międzynarodowa Szkoła Handlowa i UE w Katowicach
Podyplomowe Studia Menadżerskie Executive Master of Business Administration in IT
Zachodniopomorska Szkoła Biznesu
Szkoła Biznesu — Institute of Business Studies
Politechnika Krakowska
PROGRAMY ASPIRUJĄCE
MBA Zarządzanie Strategiczne Programami i Projektami
Politechnika Gdańska
Studia Podyplomowe „Polsko-Amerykańska Szkoła Biznesu”
Politechnika Wrocławska