Liczba ofert spadła, ale oprocentowanie depozytów utrzymuje się na stosunkowo wysokim poziomie.
Banki naliczają stosunkowo wysokie odsetki w przypadku produktów, które nie wymagają długoterminowego zamrożenia środków. Chętnych nie brakuje, ale oszczędzający muszą zwykle spełnić kilka dodatkowych wymogów - przede wszystkim wpłacić tzw. nowe środki, czasem trzeba założyć konto, dokonywać regularnych wpłat, płacić kartą oraz zaakceptować zgody marketingowe. Zasady przyznawania promocyjnego oprocentowania bywają skomplikowane, jednak warto się nad nimi pochylić, bo tak atrakcyjnych ofert nie było od lat.
Przygotowaliśmy przegląd lokat kwartalnych zwracając uwagę nie tylko na ich oprocentowanie, ale również limity wpłat oraz liczbę dodatkowych wymogów koniecznych do uzyskania promocyjnej oferty.
Inbank – Lokata Na Start – 8,5 proc.
Najlepiej oprocentowany produkt w zestawieniu dostępny jest tylko dla nowych klientów, czyli osób, które nigdy nie skorzystały z oferty depozytowej Inbanku. Można go otworzyć przez internet, nie wymaga założenia konta i wystarczy 1 tys. zł dowolnych środków. Po upływie trzech miesięcy przedłuża się ona automatycznie na kolejny okres z oprocentowaniem o 0,1 proc. większym niż wynosić będzie wówczas oprocentowanie standardowe.
Velo Bank – Lokata na Nowe Środki - 8 proc.
Oferta skierowana do nowych oraz dotychczasowych klientów wymaga wpłaty nowych środków w wysokości co najmniej 5 tys. zł. Nie trzeba zakładać konta osobistego ani wybierać się do punktu stacjonarnego banku – wszystko można załatwić przez internet lub telefon. Konieczne będą jednak akceptacja zgód marketingowych oraz przełknięcie faktu, że lokata odnawia się na oprocentowanie sięgające tylko 0,15 proc.
Citi Handlowy – Twoja Lokata – 8 proc.
Instytucja przez długi czas wzbraniała się przed wprowadzeniem ofert promocyjnych i podnosiła oprocentowanie standardowe, które jednak nigdy nie przekraczało 7 proc. Nowy produkt dla dowolnych środków między 1 a 20 tys. zł daje 8 proc. zarówno nowym, jak i stałym klientom. Aby go otrzymać wystarczy udać się do oddziału i założyć darmowe konto osobiste.
mBank – Lokata na nowe środki w promocji – 8 proc.
Oferta mBanku o najwyższym oprocentowaniu ma wiele zalet – daje wysoki limit wpłaty sięgający aż 400 tys. zł, obowiązuje dla nowych i stałych klientów, można ją założyć przez internet, telefon, mobilnie lub w oddziale, a przy zerwaniu pozwala zachować odsetki. Ma jednak też sporą wadę - wymaga założenia mKonta Intensive, którego prowadzenie kosztuje 50 zł miesięcznie. Dotyczy też wyłącznie nowych środków.
PKO BP – Lokata w IKO – 8 proc.
Skierowana tylko do nowych klientów lokata od największego polskiego banku pod względem liczby klientów ma dość wysoką barierę wejścia sięgającą 10 tys. zł. Wymaga założenia jednego z wielu kont osobistych, takich jak Konto dla Młodych, Aurum czy Platinium II oraz akceptacji zgód marketingowych, wyłącznie przez aplikację mobilną. Na jej korzyść działa stosunkowo wysoka górna granica wpłaty sięgająca 200 tys. zł.
Toyota Bank – Lokata Plus – 7,2 proc.
Oprócz stosunkowo małego oprocentowania Toyota Bank daje też niski limit wpłaty wynoszący 40 tys. zł - nie ma on jednak tak dużego znaczenia, ponieważ jeden klient, nowy lub stały, może założyć aż dziesięć lokat. Wystarczy, że jest posiadaczem darmowego konta osobistego i korzysta z serwisu internetowego instytucji. Lokata odnawia się na tych samych warunkach, a jej zerwanie pozwala zachować wypracowane odsetki.
Bank | Produkt | Oprocentowanie (w proc.) | Limity (w tys. zł) |
Inbank | Lokata Na Start | 8,5 | 1-50 |
Velo Bank | Lokata na Nowe Środki | 8 | 1-50 |
Citi Handlowy | Twoja Lokata | 8 | 20-500 |
mBank | Lokata na nowe środki w promocji | 8 | 1-400 |
Pekao BP | Lokata w IKO | 8 | 10-200 |
Toyota Bank | Lokata Plus | 7,2 | 2-40 |