Dziś do obrotu giełdowego trafi 18 mln akcji 4Media, które znajdują się w posiadaniu MediaInvest. Dzięki nowej emisji zadłużenie krótkoterminowe grupy medialnej spadło o ponad 32 mln zł. Kolejnym krokiem 4Media jest wypuszczenie bonów dłużnych o wartości 50 mln zł.
Dotychczas kapitał gdańskiej firmy dzielił się na 22 mln akcji (w tym 145,6 tys. akcji uprzywilejowanych co do głosu w stosunku 5 do 1). Dodatkowe 18 mln akcji serii H o wartości nominalnej 1 zł, trafi do obrotu na rynku równoległym, na którym notowana jest gdańska spółka medialna. Cała emisja była przeznaczona dla MediaInvest w zamian za jej wierzytelności wobec 4Media o wartości 32,4 mln zł.
Dzięki przejęciu wspominanego pakietu, MediaInvest dysponuje 23,77 proc. głosów na WZA. Główny akcjonariusz pomorskiej spółki pod koniec ubiegłego roku złożył w KPWiG wniosek o przekroczenie progu 25 proc. głosów na WZA 4Media, by ostatecznie ubiegać się o zezwolenie na przekroczenie 33 proc. głosów.
Obecnie 4Media przeprowadza emisję bonów dłużnych o wartości 50 mln zł. Pierwsza partia bonów o wartości 20 mln zł trafiła już na rynek. Większość z nich ma objąć MediaInvest. Emisja jest przeprowadzona za pośrednictwem BZ WBK. Spółka deklaruje, że środki uzyskane z emisji krótkoterminowych papierów wspomogą kolejne akwizycje na rynku prasy oraz sfinansują rozwój grupy medialnej, której fundamenty tworzone są na bazie prasy ogólnopolskiej, bezpłatnej, lokalnej oraz drukarni. Obecnie w skład tej grupy wchodzą spółki: Polska Prasa Bezpłatna, wydająca bezpłatne dzienniki w 10 miastach wojewódzkich, Polska Prasa Lokalna, Dom Wydawniczy Wolne Sło- wo, który publikuje m.in. „Życie” i „Prawo i Gospodarka”, spółka Regionalne Rozgłośnie Radiowe oraz Druk Serwis. Niezależnie od działań konsolidacyjnych, trwają intensywne przygotowania nad wprowadzeniem Domu Wydawniczego Wolne Słowo na GPW.
Gdański emitent usilnie zabiega o poprawę kondycji finansowej. Jednak I kwartał 2002 roku nie był zbyt łaskawy dla spółki. W tym okresie firma wygenerowała skonsolidowaną stratę netto przekraczającą 1,4 mln zł. Natomiast strata na działalności operacyjnej zamknęła się kwotą 1 mln zł. Równie niekorzystnie spółka zaprezentowała się pod względem zadłużenia. Jej zobowiązania krótkoterminowe na koniec marca przekroczyły 114 mln zł. Tymczasem jeszcze rok temu wynosiły niespełna 35 mln zł. O ile ponoszone straty i wysokie zobowiązania mogą martwić inwestorów, o tyle cieszyć może rosnący poziom przychodów. Skonsolidowana sprzedaż 4Media w pierwszych trzech kwartałach przekroczyła 13,2 mln zł, co w porównaniu z początkiem 2001 roku oznaczało ponad dwukrotny wzrost przychodów.
W ocenie władz spółki, I kwartał 2002 roku był wstępem do rozwoju poszczególnych filarów grupy. Natomiast ubiegły rok uznano za kończący okres restrukturyzacji grupy.
Po opublikowaniu wyników za I kwartał tego roku zarząd podtrzymał własną prognozę na 2002 rok. Skonsolidowane przychody mają wynieść około 70 mln zł, a zysk netto 3,5 mln zł. Osiągnięty poziom sprzedaży w pierwszych trzech miesiącach stanowi 18 proc. prognozowanych przychodów. Natomiast skonsolidowana strata netto była o 16,7 proc. niższa od prognozowanej przez zarząd.
W kontekście prognozowanych wyników należy wspomnieć, że przeciwko spółce toczy się kilka spraw sądowych. Jednym z nich jest postępowanie egzekucyjno-zabezpieczające wszczęte przez komornika na wniosek Yawalu. Przedmiotem sporu jest kwota 3,5 mln zł z tytułu nie dokonania zapłaty 4 mln zł za nabyte udziały w spółkach Y-Net i Y-Pres. Wcześnie 4Media wniosły sprzeciw do nakazu zapłaty z uwagi na niewykonanie przez Yawal warunków umowy.