Zagranicznej ekspansji nie musisz odkładać na później. W najbliższym półroczu przedsiębiorcy, którym marzy się podbicie nowych rynków, mogą skorzystać z osiemnastu misji dla firm przygotowanych przez Krajową Izbę Gospodarczą (KIG). Biznesowe wyjazdy obejmują cztery kontynenty. Zdecydowanie najczęstszym kierunkiem jest Azja — dotyczy jej połowa misji.



Przedsiębiorcy polecą m.in. do Iranu, Wietnamu, Indii i Arabii Saudyjskiej. Na popularności nie traci kierunek afrykański. W przyszłym roku polskie firmy będą mogły znaleźć nowe rynki zbytu w Tanzanii, Algierii i Egipcie. Jest też opcja wyjazdu za Wielką Wodę — np. do Meksyku, Panamy i Brazylii. Natomiast tym, którzy nie lubią dalekich podróży, pozostają dwie misje do krajów Starego Kontynentu — Serbii i Czarnogóry oraz Bułgarii i Rumunii.
Debiutantom i wyjadaczom
Wyjazdy są przeznaczone zarówno dla firm, które dopiero planują rozpocząć biznes na określonym rynku, jak i doświadczonych graczy chcących rozwinąć swoją działalność.
Na udział w misji trzeba sobie rezerwować co najmniej cztery dni. Podczas zagranicznych wizyt przedsiębiorcy z Polski będą uczestniczyli m.in. w targach, branżowych seminariach i konferencjach poświęconych możliwościom kooperacji. Nie zabraknie indywidualnych rozmów B2B z lokalnymi przedsiębiorcami zainteresowanymi współpracą. Ważnym punktem wyjazdów będą spotkania szkoleniowe, podczas których przedstawiciele polskich firm poznają prawne uwarunkowania obowiązujące na konkretnych rynkach.
W planach są też wizyty w siedzibach tamtejszych przedsiębiorstw. Większość misji ma charakter wielobranżowy, ale zdarzają się też przedsięwzięcia zorganizowane z myślą o konkretnych sektorach. I tak np. majowa misja gospodarcza do Egiptu jest skierowana do przedsiębiorców związanych z obszarem zielonej energii.
Natomiast organizowany w tym samym miesiącu wyjazd do Iranu to szansa na pozyskanie kontrahentów głównie z branży paliwowej. Najbliższe wydarzenie, czyli misja do Indii, to inicjatywa skierowana z myślą o kilku sektorach: wydobywczo-energetycznym, rolno-spożywczym, meblarskim i nowoczesnych technologii. To branże wspierane przez program Make in India, w ramach którego organizowany jest wyjazd.
Pomogą w kontakcie
Organizatorzy załatwiają za przedsiębiorców wiele formalności związanych z udziałem w wyjazdach — od obsługi logistycznej (przelot, lokalny transport), przez uzyskanie potrzebnych dokumentów (np. wiz, jeśli są wymagane) po zakwaterowanie. Zapewniają też pomoc tłumaczy i konsultantów rynkowych, co przydaje się zwłaszcza w indywidualnych rozmowach biznesowych.
Próżno jednak szukać w pełni bezpłatnych misji — przedsiębiorcy najczęściej pokrywają koszty uczestnictwa. Warto dodać, że w niektórych przypadkach mogą skorzystać z dofinansowania (np. w ramach pomocy de minimis). Informacji na temat misji udzielają specjaliści KIG — kontakty do nich podajemy w tabeli obok.