Odchodzący źródłem cennej wiedzy

opublikowano: 23-01-2019, 22:00

Exit interview dostarczy pracodawcy informacji o tym, co może poprawić w firmie. Takich opinii nie przeczyta w ankietach pracowniczych.

W obliczu panującego w Polsce rynku pracownika pracodawcy skupiają swoje działania wokół tzw. narzędzi employer brandingowych (z ang. budowanie marki pracodawcy) wspierających proces rekrutacji. Mają one na celu znalezienie i zatrzymanie najlepszych kandydatów. Tymczasem pracownicy, szczególnie z młodszych pokoleń, nie mają obaw przed zostawianiem „ciepłych posadek” i poszukiwaniem wyzwań, a — co za tym idzie — również nowego pracodawcy. Dochodzi do tego szybsze obecnie tempo życia, które wpływa na wypalenie zawodowe zatrudnionych, co również wymusza u nich częstą zmianę pracy. Pracodawca, ledwo nadążając za tymi transformacjami, kończy współpracę z członkiem swojego zespołu, ograniczając się do krótkiej rozmowy i wręczenia odpowiedniego dokumentu. Warto jednak podkreślić, że gdy zatrudniony postanawia rozwiązać umowę o pracę, opłaci się zapytać, jakie są tego powody. Mowa o tzw. exit interview, czyli rozmowie, którą przeprowadza się z pracownikiem odchodzącym z firmy, niezależnie od tego, czy zapadła decyzja o jego zwolnieniu, czy osoba sama postanowiła zakończyć współpracę. Jeśli bowiem zostanie przeprowadzona w odpowiedni sposób, staje się efektywnym narzędziem employer brandingowym dla pracodawcy, czy dokładniej — dla działu zasobów ludzkich (HR) w danej firmie lub osób odpowiedzialnych za zatrudnienie. Dlaczego?

— Mimo regularnego wdrażania odpowiednich rozwiązań, począwszy od tych związanych bezpośrednio z organizacją pracy, a kończąc na tych z dziedziny HR, pracodawca nigdy nie ma zupełnej pewności, czy to działa. Nie może do końca wiedzieć, jak te czynności oceniają pracownicy i czy przyniosły zamierzony efekt. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że zatrudnieni nie są zazwyczaj skorzy do zwierzeń, bo obawiają się, że w ten sposób „narażą się” i zamkną sobie drogę do otrzymania premii czy awansu — zauważa Agnieszka Surowiec, dyrektor ds. HR i komunikacji w Intrum.

Często dzięki exit interview pracodawca może zdobyć wielecennych informacji. Po przeprowadzaniu tego typu wywiadu — w szczególności z osobą, która pracowała w firmie przez wiele lat i przeszła w niej przez kilka szczebli kariery — można dowiedzieć się chociażby czy struktura organizacyjna spółki jest przyjazna zespołowi i wspiera jego efektywność oraz jak oceniane są osoby na stanowiskach kierowniczych, które powinny nie tylko zarządzać wykonywaniem obowiązków, ale również dbać o dobre relacje i komfort zatrudnionych. Jednak pracodawca może pozyskać informacje przede wszystkim na temat tego, co nie działa i co należy zmienić. Odchodzący nie są już bowiem skrępowani reakcją szefa i chętnie dzielą się swoimi przemyśleniami, ponieważ „nie mają już nic do stracenia"

Sprawdź program konferencji "Recruitment Days 2019" 19-20 marca 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy