OPIS1-Agora ma szanse na kupno stacji telewizyjnej

Masa Upadłości Zamojskie Fabryki Mebli S.A.
opublikowano: 2002-07-25 15:20

WARSZAWA (Reuters) - Mimo zmian w ustawie o radiofonii i telewizji, które przyjął rząd, wydawca Gazety Wyborczej, Agora nie straci szans na zakup ogólnopolskiej stacji telewizyjnej.

W czerwcu Agora poinformowała, że zrezygnowała w tym roku z kupna telewizji z powodu niejasności dotyczących zmian w ustawie. W tym tygodniu jednak rząd zdecydował się zmniejszyć limity dotyczące zakazu koncentracji mediów, które chcą się konsolidować.

"Nasz obecny udział w rynku, liczony w sposób zaproponowany przez rząd jest niższy niż 30 procent, co stwarza nam możliwość kupna ogólnokrajowej stacji telewizyjnej" - powiedział Reuterowi Piotr Niemczycki, wiceprezes Agory.

Giełdowa spółka chciała zainwestować w zakup aktywów telewizyjnych 1,5 miliarda złotych.

Rząd przyjął we wtorek autopoprawkę do ustawy o radiofonii i telewizji, która ma ograniczyć koncentrację w mediach prywatnych. Wydawca, którego udział w rynku prasy codziennej ogólnopolskiej i regionalnej przekracza 30 procent nie będzie mógł ubiegać się o ogólnopolską koncesję radiową lub telewizyjną. Udział Agory wynosi poniżej 20 procent. Rząd uważa, że zmiany w ustawie mogłyby wejść w życie z końcem tego roku.

Niemczycki nie powiedział, kiedy Agora mogłaby dokonać akwizycji na telewizyjnym rynku, nie wymienił też nazwy spółki, którą jest zainteresowana. Prasa pisała jednak, że wydawca Gazety Wyborczej zainteresowany jest Polsatem.

Analitycy od dawna podkreślają, że dla Agory, które posiada udziały w pismach i 22 stacjach radiowych wejście na rynek telewizyjny byłoby bardzo dobrym sposobem na zwiększenie wpływów z reklam.

"Na rynku prasy możliwości ekspansji są ograniczone, więc jeśli grupa medialna chce się rozwijać, musi szukać nowych celów, a telewizja to interesująca możliwość" - powiedział Andrzej Osypowicz, doradca inwestycyjny z biura maklerskiego BPH-PBK.

"Już od jakiegoś czasu wiadomo, że Polsat jest zainteresowany pozyskaniem inwestora, a ponieważ ma duży udział w rynku pozwoliłoby to Agorze wejść na rynek telewizyjny z rozmachem" - stwierdził.

Według danych za pierwszy kwartał Polsat ma 24-procentowy udział w rynku reklamy telewizyjnej.

((Ewa Krukowska, Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, fax +48 22 653 9780, [email protected]))