Otmuchów rozszerzył współpracę z gigantem

opublikowano: 24-01-2023, 17:09
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Dostawa produktów nowych kategorii dla Procter & Gamble zapewni producentowi słodyczy prawie połowę dotychczasowych rocznych przychodów.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • co i jak długo mają produkować ZPC Otmuchów dla Procter & Gamble
  • jaka jest obecna skala działalności polskiego producenta słodyczy
  • jaką inną umowę negocjuje od kilku miesięcy

Utrata dużego kontrahenta boli, ale jego pojawienie się umożliwia skokowe zwiększenie skali działalności. Tak może stać się w przypadku notowanych na GPW Zakładów Przemysłu Cukierniczego (ZPC) Otmuchów.

Uzgodniły one warunki rozszerzonej współpracy handlowej z Procter & Gamble (P&G), znanego z takich marek jak Always, Gillette, Pampers, Oral-B czy Vizir. Kurs polskiej spółki podczas wtorkowej sesji rósł nawet dwucyfrowo — do poziomu z kwietnia 2022 r. — przy obrotach wartości około 0,8 mln zł.

Szansa na skokowy wzrost

ZPC Otmuchów będą produkować dla P&G nową kategorię produktów żelkowych z obszaru zdrowia i suplementów diety. Umowa obowiązuje do grudnia 2024 r. i uwzględnia międzynarodową sprzedaż. Spółka szacuje wartość przychodów z tej współpracy na około 100 mln zł rocznie.

Mocną pozycję w żelkach ma większościowy akcjonariusz ZPC Otmuchów — Kervan Gıda, największy w Turcji producent słodyczy miękkich, którego flagowym produktem są żelki Bebeto.

P&G oferuje produkty z obszaru zdrowia i suplementów diety m.in. pod markami Femibion, Nasivin, Vicks i ZZZquil Natura (żelki wspomagające zasypianie). To wywodzący się z USA globalny potentat, którego kapitalizacja sięga 334 mld USD, a roczne przychody wynoszą około 80 mld USD.

Branżowy gigant na horyzoncie

Nowa umowa będzie mieć istotny udział w sprzedaży ZPC Otmuchów. Dla porównania: w 2020 r. miały one 230,8 mln zł przychodów, a w 2021 r. 248,6 mln zł. W ciągu trzech kwartałów 2022 r. wzrosły r/r o 2,2 proc. — do 183 mln zł. Wzrosła jednak także strata, i to kilkakrotnie: operacyjna do 4,3 mln zł, a netto do 6,9 mln zł.

Spółka ma perspektywę współpracy z innym gigantem. Poinformowała w październiku, że PWC Odra (jej spółka zależna) negocjuje z dalekowschodnim producentem słodyczy o globalnym zasięgu i rocznych przychodach ponad 1 mld USD.

Strony rozważają jedną albo dwie możliwości współpracy. Pierwsza obejmuje stworzenie joint venture — Otmuchów wniósłby wydzieloną część PWC Odra, a partner maszyny do produkcji, know-how i pieniądze do uruchomienia produkcji. Druga zakłada bezpośrednią produkcję kontraktową przez polską grupę dla azjatyckiego kontrahenta. Otmuchów zastrzega jednak, że zawarta umowa o poufności nie przesądza o finale rozmów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane