Czytasz dzięki

Otwarta bankowość ma potencjał

opublikowano: 14-09-2020, 22:00

Na rynku pojawiają się pierwsze firmy niefinansowe korzystjące z rozwiązań, które umożliwiła dyrektywa PSD2.

Rok temu weszło w życie rozporządzenie dotyczące unijnej dyrektywy o usługach płatniczych (PSD2). Dyrektywa wprowadziła m.in. tzw. otwartą bankowość, czyli możliwość udostępniania danych z rachunków bankowych, za zgodą ich właścicieli, podmiotom trzecim. Na razie niewiele firm wykorzystuje te możliwości. Tydzień temu wystartował polski start-up Authologic, który oferuje usługę podpisywania umów dzięki potwierdzeniu tożsamości klienta przy użyciu jego bankowego loginu. Z tej możliwościskorzysta aplikacja Vooom, umożliwiająca znajdowanie i wynajmowanie pojazdów — aut, hulajnóg i rowerów.

— W ten sposób dane bankowe pojawiają się tam, gdzie ich do tej pory nie było. Kiedy chcę wynająć samochód, wypożyczalnia sprawdza moją tożsamość nie na podstawie skanu dowodu, lecz moich danych bankowych. Nie blokuje pieniędzy na mojej karcie, ale weryfikuje, czy mam ich wystarczającą ilość. Bank jest cały czas w tle całej operacji, z wygodą dla użytkownika — tłumaczy Krzysztof Pulkiewicz, prezes banqUP, platformy umożliwiającej bankom i firmom technologicznym na szybszą integrację z bankowymi API (czyli interfejsami dostępowymi, które służą do komunikacji banku z podmiotami trzecimi).

Poza Authologic nie pojawiły się jeszcze w Polsce rozwiązania pozabankowe korzystające z otwartej bankowości. Za granicą jest ich coraz więcej. Na przykład firma Tully tworzy indywidualny program wyjścia z długów, a Limitless pozwala na zarządzanie finansami poprzez drobne oszczędności. Z kolei OpenWrks Money Coaching uczy zarządzania finansami.

— To prawdopodobnie takie rozwiązania będą kolejnym etapem rozwoju otwartej bankowości w Polsce — uważa Krzysztof Pulkiewicz.

W naszym kraju najpopularniejszym, oferowanym już przez banki rozwiązaniem jest multibankowość — czyli dostęp do rachunków w wielu bankach z poziomu jednego konta klienta w wybranej instytucji.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane