List intencyjny w tej sprawie został podpisany w czwartek w siedzibie Autosanu w Sanoku (Podkarpackie).
Wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu Dariusz Śliwowski przypomniał, że Agencja działa w zakresie elektromobilności na różne sposoby. Wymienił m.in. działania ARP w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, w jednej z nich - w Kobierzycach, powstaje największa w Europie fabryka baterii do samochodów elektrycznych.
Zdaniem wiceprezesa ARP Polska, aby liczyła się w światowym wyścigu w sektorze elektromobilności musi postawić na działania systemowe i kompleksowe.
„Na ten system będą się składały produkcja komponentów oraz produkcja wyrobu gotowego. Polska gospodarka rozwijała się w ostatnich latach jako gospodarka dostawców. A to, żebyśmy mieli produkt finalny jest naprawdę kolejnym krokiem, który musimy osiągnąć” – mówił.
W ocenie Śliwowskiego czwartkowe porozumienie spowoduje, że zbudowany zostanie mechanizm finansowania, wymiany floty autobusów szkolnych. „W tym segmencie bowiem widzimy wielki potencjał ekonomiczny i społeczny. Myślę, że owoce tego porozumienia już w najbliższych miesiącach czy kwartałach będzie można zobaczyć na drogach naszego kraju” – stwierdził Śliwowski.
Prezes PGE Henryk Baranowski podkreślił w swoim wystąpieniu, że podpisany list jest dopełnieniem modelu biznesowego, który Grupa buduje w zakresie elektromobilności.
PGE będzie współpracowała z ARP poprzez swój fundusz dedykowany FIZAN Eko-inwestycje, którym zarządza TFI Energia.
Przypomniał, że Grupa utworzyła FIZAN Eko-inwestycje, z ramach którego pieniądze będą przeznaczone na wszelkiego rodzaju inwestycje i przedsięwzięcia związane z ochroną klimatu.
„To porozumienie, które podpisaliśmy dzisiaj, jest takim pierwszym krokiem udowadniającym, że nasze zapowiedzi, co do celów naszego FIZAN-u, naszego TFI nie są pustosłowiem. Tylko jest to przykład, że konsekwentnie realizujemy naszą strategię i konsekwentnie podążamy w kierunku rozwoju systemu elektromobilności w Polsce” – przekonywał Baranowski.
Współpraca PGE i ARP ma dotyczyć głównie działań związanych z wymianą autobusów szkolnych przez samorządy. Podmioty chcą w tym celu pozyskać wsparcie m.in. w ramach programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły” (finansowanie przez gminy zakupu nowych autobusów z przeznaczeniem na dowóz uczniów do szkół) czy konkursu na „Opracowanie i dostawę innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego” ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.