Pieniądze dla wystawców są. Trzeba wiedzieć gdzie

Monika Niewinowska
opublikowano: 2003-12-10 00:00

Z PARP przedsiębiorca może dostać więcej, ale z ministerstwa — szybciej i łatwiej.

Przedsiębiorcy mają do dyspozycji dwa realizowane równolegle programy dofinansowujące udział w zagranicznych targach i misjach handlowych. Są to „Program rozwoju przedsiębiorstw eksportowych”, finansowany ze środków przedakcesyjnych PHARE, realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, oraz program „Refundacji części kosztów udziału w imprezach targowo-wystawienniczych i misjach handlowych”, realizowany ze środków budżetowych przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Są one podobne, ale nie jednakowe.

Szeroka gama

„Program rozwoju przedsiębiorstw eksportowych”, realizowany przez PARP, jest ciekawą propozycją dla przedsiębiorców.

— Z PRPE mogą być dofinansowane trzy rodzaje działań: ocena konkurencyjności przedsiębiorstwa na wybranych rynkach eksportowych, rozwój strategii eksportowej przedsiębiorstwa oraz rozwój rynków eksportowych, czyli wdrażanie wybranych elementów planu rozwoju eksportu. Ostatnie działanie obejmuje m.in. wyjazd na targi — wyjaśnia Monika Karwat z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Działania mogą być realizowane we wszystkich krajach świata. Podstawowym ograniczeniem, którego muszą przestrzegać przedsiębiorcy, chcący otrzymać dofinansowanie jest wybór wykonawcy.

— Działanie eksportowe może uzyskać dofinansowanie, jeżeli jest wykonywane przez akredytowanych wykonawców — konsultantów i organizacje wspierania biznesu, akredytowane przez PARP. Wyjątek stanowią sytuacje, kiedy akredytowani wykonawcy nie są w stanie zrealizować zamawianych przez wnioskodawcę działań. Istnieje również grupa działań które nie muszą być wykonywane przez akredytowanych wykonawców, np. druk folderów, wykup powierzchni wystawienniczej itp. — mówi Monika Karwat.

Dosyć rozbudowany jest sam proces ubiegania się o dotację. Przedsiębiorcy muszą składać wnioski w wyznaczonych przez PARP terminach (najbliższy w połowie stycznia 2004) w Regionalnych Instytucjach Finansujących (adresy na www.parp.gov.pl). Rozpatrywanie wniosków trwa do dwóch miesięcy. Od czerwca tego roku obowiązują bardzo rygorystyczne kryteria oceny wniosków — dyskwalifikuje każdy błąd formalny (brak podpisu, załącznika, itp.)

Cel z listy

Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej publikuje pod koniec każdego roku listę imprez targowych objętych częściową refundacją kosztów. W tym roku było ich 99. W przyszłym będzie prawie 80. Nowością będzie dofinansowywanie imprez spoza list ministerstwa, pod warunkiem jednak, że w budżecie programu pozostaną wolne środki.

— Sporządzając listy, uwzględniono strategiczne interesy polskiej gospodarki, perspektywy rozwoju współpracy gospodarczej z zagranicą, priorytety geograficzne i branżowe, opinie polskich wydziałów ekonomiczno-handlowych ambasad RP, zainteresowanie udziałem w targach ze strony polskich przedsiębiorstw w latach poprzednich, a także opinie samorządu gospodarczego oraz Federacji Organizatorów Targów i Wystaw Zagranicznych. Mamy jednak świadomość, że są przedsiębiorcy, którzy chcieliby się zaprezentować na specjalistycznych targach branżowych nie ujętych na żadnej liście. W przyszłym roku będą mieli możliwość uzyskać dofinansowanie na ten cel — zapowiada Igor Mitroczuk, zastępca dyrektora Departamentu Inwestycji Zagranicznych i Promocji Eksportu Ministerstwa Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej.

W przyszłym roku nie będą już obowiązywały zryczałtowane kwoty dofinansowania na 1 mkw. powierzchni wystawienniczej. Zmiany będą wynikały przede wszystkim z faktu włączenia programu do SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw. finansowanego z funduszy strukturalnych. Wiąże się to m.in. z trzykrotnym zwiększeniem budżetu — z 25 do 75 mln zł.

— Dofinansowanie będzie obejmowało do 50 proc. wszystkich kosztów poniesionych w związku z udziałem w zagranicznych targach lub misji handlowej. Szczegółowe zasady będą jednak znane dopiero na początku przyszłego roku — mówi Igor Mitroczuk.

Czynności związane z uzyskaniem dofinansowania należy wykonać na tyle wcześnie, aby umowa o dotację została podpisana na 3 miesiące przed terminem rozpoczęcia targów.

— Organizator wyjazdu oraz MGPiPS za pośrednictwem wydziałów ekonomiczno-handlowych RP promują polskich uczestników jeszcze przed targami. Wysyłają na przykład imienne zaproszenia do odwiedzenia stoisk polskich wystawców do potencjalnych importerów ich towarów i usług — wymienia Igor Mitroczuk.