Sprawa dotyczyła opłat pobieranych przez PKP PLK w latach 2009–2014, których zgodność z prawem unijnym była kwestionowana w świetle wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 30 maja 2013 r. Wyrok ten wskazywał na niewłaściwą implementację unijnych przepisów dotyczących zasad pobierania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej.
Jednak, jak wyjaśniło PKP Cargo w komunikacie, zewnętrzna analiza prawna wykazała, że nie ma możliwości skutecznego dochodzenia jakichkolwiek roszczeń, zarówno od Skarbu Państwa, jak i od PKP PLK. Powody są jednoznaczne. To przedawnienie ewentualnych roszczeń, a także brak podstaw do podważenia decyzji Prezesa UTK, który w tamtym okresie zatwierdzał stawki za dostęp do infrastruktury.
Część roszczeń przeniesiona do osobnej spółki
W raporcie przypomniano również, że działalność windykacyjna związana z ewentualnymi roszczeniami za wskazany okres została już w 2013 roku przeniesiona do spółki Windykacja Kolejowa sp. z o.o. Firma ta powstała w wyniku wydzielenia części majątku PKP Cargo, a wszystkie jej udziały objęła PKP, będąca wówczas właścicielem PKP Cargo.
Decyzja zarządu po analizach prawnych
4 listopada 2025 r. zarząd PKP Cargo w restrukturyzacji zapoznał się z kompletem opinii i analiz prawnych dotyczących sprawy i na tej podstawie podjął decyzję o przyjęciu stanowiska o braku możliwości dochodzenia roszczeń.
