Polscy weterani PR-u skusili międzynarodową grupę

opublikowano: 05-04-2021, 20:00

Nowo powstała agencja SEC Newgate CEE chce zostać ważnym graczem w Europie Środkowo-Wschodniej. W ciągu roku liczy na pierwszy milion euro honorarium.

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • Czym Polacy przyciągnęli agencję SEC Newgate
  • Dlaczego zdecydowali się na dołączenie właśnie do niej
  • W jakim tempie chcą zwiększać przychody
  • Jak tę inwestycję ocenia branżowy ekspert

Nieczęsto zdarza się pozyskać inwestora jeszcze przed rozpoczęciem działalności, zwłaszcza w okresie pandemii, gdy firmy ostrożnie podchodzą do wydatków. To udało się Zofii Bugajnej-Kasdepke, Sebastianowi Hejnowskiemu i Joannie Poniatowskiej, współzałożycielom agencji PR SEC Newgate CEE.

51 proc. udziałów w spółce kupiła włosko-brytyjska grupa SEC Newgate, zatrudniająca na sześciu kontynentach ponad 600 osób w 36 biurach. Jej przychody operacyjne w pierwszej połowie 2020 r. wyniosły 31,5 mln EUR, jest notowana na AIM London Stock Exchange.

– Dla SEC Newgate największą wartością jest nasze doświadczenie. Grupa zainwestowała w to, byśmy przez minimum pięć lat byli jej częścią, ponieważ osób o podobnym profilu jest na rynku niewiele. Wrażenie zrobił też nasz biznes plan. W pierwszym roku działalności chcemy wypracować 1 mln EUR przychodów operacyjnych, czyli wynagrodzenia za honoraria agencji, a w kolejnych latach zwiększać je w dwucyfrowym tempie – komentuje Sebastian Hejnowski, prezes SEC Newgate CEE.

– Rynek Europy Środkowo-Wschodniej [CEE – red.], z ponad 110 milionami mieszkańców i łącznym PKB przekraczającym 1200 mld USD, ma ogromny potencjał – ocenia Fiorenzo Tagliabue, szef SEC Newgate.

Międzynarodowe ambicje:
Międzynarodowe ambicje:
Zofia Bugajna-Kasdepke (z lewej), Sebastian Hejnowski oraz Joanna Poniatowska, współzałożyciele SEC Newgate CEE, postanowili od razu stać się częścią europejskiej grupy. SEC Newgate, którym kieruje Fiorenzo Tagliabue, chce zostać wiodącą agencją na kontynencie. Polacy pomogą jej w ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej.
Marek Wiśniewski

Lata praktyki

Zofia Bugajna-Kasdepke, wiceprezeska SEC Newgate CEE, oraz Sebastian Hejnowski (m.in. współzałożyciel Renters.pl, operatora mieszkań na krótkoterminowy wynajem) zajmowali się przez dekadę tworzeniem międzynarodowych struktur na rynku CEE, w tym zakładaniem krajowych oddziałów.

– Doskonale poznaliśmy specyfikę tego regionu, polegającą na dużej różnorodności, m.in. dzięki pracy w agencji MSL należącej do Publicis Groupe. Najważniejsze branżowe medium, PRWeek, nazwało mnie i Sebastiana weteranami, to komplement – stwierdza Zofia Bugajna-Kasdepke.

Natomiast Joanna Poniatowska ma ponad 10-letnie doświadczenie w mediach w obszarze spieniężania treści, zajmowała się m.in. głównym kanałem TVN. Podkreśla, że klienci oczekują dziś kompleksowych rozwiązań, dlatego kompetencje agencji PR, wydawców i domów mediowych się przenikają.

– Tworzenie agencji zaczyna się zazwyczaj od kilku osób, my na start mamy ich 20. Postawiliśmy na rozpoznawalnych partnerów zarządzających odpowiedzialnych za rozwój kompetencji i obsługę konkretnych branż, m.in. medycznej, finansowej i rolno-spożywczej. Każdemu z nich pozostawiamy dużą samodzielność – mówi wiceprezeska agencji.

Będą mieli co robić. Przedstawiciele polskiej branży PR spodziewają się wzrostu zapotrzebowania w 13 z 15 podstawowych obszarów, przede wszystkim zarządzaniu kryzysem (85 proc. ankietowanych), cyfrowym PR (83 proc.) i komunikacji wewnętrznej (76 proc.) – wynika z badania „Wpływ pandemii COVID-19 na agencje PR” przeprowadzonego przez Think Tank Stowarzyszenia Agencji Public Relations. Joanna Poniatowska zaznacza, że wraz z pozostałymi założycielami firmy uniknęli potrzeby zmiany strategii z powodu pandemii, ponadto w jej wyniku firmy przesunęły dużo pieniędzy z reklamy na PR, a dodatkowo zaczęto tworzyć zintegrowane oferty na całe regiony.

Zachód rozdaje karty

Założyciele SEC Newgate CEE podkreślają, że mogli otworzyć małą agencję i rosnąć organicznie, jednak od początku mieli międzynarodowe aspiracje.

– Chcemy czerpać know-how z innych krajów, np. SEC Newgate wydało w ubiegłym roku 1,5 mln EUR na rozwój sztucznej inteligencji pozwalającej monitorować reputację klientów. W branży PR to Zachód wyznacza trendy, wiec jeśli nie będziemy ich współtworzyć, zostaniemy z tyłu. Poza tym w skali Europy to w Londynie, gdzie SEC Newgate ma mocną pozycję, ustala się strategie dla marek, kierunki ich rozwoju itd., a także rozdaje największe kontrakty na rynku EMEA [CEE, Bliski wschód i Afryka – red.] – wyjaśnia Sebastian Hejnowski.

Jego agencja będzie drugim polskim akcentem w grupie po Martis Consulting. Tłumaczy, że duże sieci obsadzają kluczowe rynku dwoma podmiotami m.in. w celu skalowania biznesu w sytuacji konfliktu interesów pomiędzy poszczególnymi klientami.

Zabezpieczony rozwój i inwestor

SEC Newgate CEE blisko współpracuje z zarządami spółek, wyszukuje elementy mogące posłużyć przedstawieniu historii udanego biznesu. Zajmuje się także kwestiami związanymi m.in. z reputacją firmy, ładem korporacyjnym, transformacją cyfrową i komunikacją z pracownikami. Ponadto produkuje wszelkiego rodzaju treści dla mediów, w tym na portale społecznościowe. Chce docelowo uzyskiwać spoza Polski 40 proc. przychodów.

– Bierzemy już udział w przetargach, w tym w kilku na cały region CEE dla branży rozrywkowej i FMCG. Zamierzamy też działać w poszczególnych krajach, w najbliższych tygodniach ogłosimy partnerów w subregionach SEE, m.in. Bułgaria i Rumunia; CIS, byłe republiki Związku Radzieckiego i CE, Czechy, Słowacja, Węgry. Do końca września przedstawimy pełne pokrycie CEE i zaprezentujemy zespół w każdym z krajów, w którym chcemy być obecni. Takie tempo nie byłoby możliwe bez wypracowanej przez lata sieci kontaktów – mówi Zofia Bugajna-Kasdepke.

Agencja chce mocno związywać się z partnerami, a od drugiego roku działalności zacznie rozważać pierwsze akwizycje w regionie. A co dalej?

– Uzgodniliśmy z SEC Newgate, że za kilka lat może odkupić od nas resztę udziałów. Wszystkie agencje zabiegają o potencjalnego nabywcę, my mamy go już na starcie – stwierdza Zofia Bugajna-Kasdepke.

Okiem eksperta
Trudny moment na start
Karolina Borkowska-Bylicka
członek zarządu Stowarzyszenia Agencji Public Relations

W naszej branży dochodzi do przejęć przez międzynarodowych graczy oraz otwarć w Polsce swoich filii już od początku lat 90. Obecnie funkcjonuje w naszym kraju co najmniej kilka zagranicznych, sieciowych agencji PR, więc kolejna nie zaskakuje. Choć trzeba przyznać, że otwarcie i rozwój biznesu w obecnych czasach będzie sporym wyzwaniem. SEC Newgate postawiło jednak na bardzo doświadczony zespół, w przeszłości pracujący razem przez wiele lat, także w międzynarodowych strukturach, co zdecydowanie może ułatwić start. Dla SEC Newgate decyzja o posiadaniu hubu w Polsce wydaje się trafiona, ponieważ nasz kraj jest z pewnością najbardziej perspektywiczny w regionie CEE, pod względem wielkości i potencjału, w porównaniu z pozostałymi państwami, jak chociażby Czechy, Węgry, Słowenia, czy Bułgaria.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane