WARSZAWA/PARYŻ (Reuters) - W przetargu na samolot wielozadaniowy dla polskiej armii zwyciężył myśliwiec F-16 produkowany przez amerykański koncern Lockheed Martin, wynika z nieoficjalnych informacji.
"Od dłuższego czasu wyczuwaliśmy, że Amerykanie są faworytami przetargu. Element polityczny był tu decydujący, dużo ważniejszy niż jakość sprzętu czy cena." - powiedział prezes Dassault Aviation zapytany o komentarz przez francuskie radio France Info.
"(Polacy) opowiedzieli się za opcją amerykańską" - dodał Charles Edelstenne, nie podając więcej szczegółów.
Do przetargu gdzie stawką jest kontrakt o wartości 3,5-miliarda dolarów na dostarczenie 48 samolotów wielozadaniowych stanęły trzy firmy: amerykański Lockheed Martin, francuski Dassault Aviation i konsorcjum Gripen International, w skład którego wchodzi brytyjski BAE Systems i szwedzki Saab.
Jednak ani przedstawiciele Lockheed'a ani polskiego rządu nie chcieli komentować tej informacji przed oficjalnym ogłoszeniem wyników przetargu, co nastąpi w piątek o godzinie 12.00.
"To cudownie, że tak powiedział (Edelstenne), ale nie wiedziałem, że decyzja należy do niego. (...) Nie mogę potwierdzić, że wygraliśmy, czekamy na oficjalne oświadczenie" - powiedział George Standridge odpowiedzialny w Lokheedzie za promocję amerykańskiej oferty w polskim przetargu.
"Wynik będzie ogłoszony w piątek w południe i do tego czasu nie będziemy się w tej sprawie wypowiadać" - powiedział Eugeniusz Mleczak, rzecznik resortu obrony.
Polska potrzebuje nowoczesnych samolotów, które zastąpią radzieckie MiG-21 by dostosować swoje siły powietrzne do standardów NATO. Obecnie osiem natowskich armii wyposażonych jest w F-16.
Administracja Busha przykładała dużą wagę do polskiego przetargu. W październiku amerykański Kongres zatwierdził pożyczkę dla polskiej armii w wysokości 3,8 miliarda dolarów. Została ona rozłożona na 15 lat z ośmioletnim odroczeniem pierwszej spłaty. Tym samym wzmocniło to szansę szansę myśliwców F-16.
((Autor: Douglas Busvine, Chritopher Noble; tłumaczyła: Olga Markiewicz; Reuters Messaging: [email protected]; Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, [email protected]))