Przedsiębiorcy chcą niższych i przejrzystszych podatków

DI
opublikowano: 18-06-2009, 13:05

Ponad połowa przedsiębiorców opowiada się za jednolitą stawką podatku PIT - i to bez względu na sytuację gospodarczą. Większość jest gotowa zaakceptować likwidację lub ograniczenie ulg i zwolnień podatkowych, gdyby wiązało się to z obniżeniem obowiązujących stawek – wynika z badania PricewaterhouseCoopers (PwC) i Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Z badania przeprowadzonego w maju i czerwcu wśród ponad 150 przedsiębiorców wynika, że przeważająca ich część (63 proc.) jest za wprowadzeniem jednolitej stawki podatku PIT. Kolejne 17 proc. ankietowanych opowiada się za takim rozwiązaniem warunkowo: ich zdaniem jedna stawka powinna zacząć obowiązywać wtedy, gdy poprawi się sytuacja gospodarcza.

Przedsiębiorcy są zgodni, że reforma podatku PIT powinna się wiązać z likwidacją lub ograniczeniem ulg i zwolnień podatkowych. Aż 56 proc. stawia przy tym warunek, że zniesienie ulg powinno iść w parze z obniżeniem stawek podatku PIT. Za bezwarunkowym odejściem od obecnych przywilejów podatkowych opowiada się ponad 16 proc. przedstawicieli biznesu. Jedyną preferencją dla podatników, którą ankietowani byliby skłonni utrzymać, jest ulga na dziecko.

- Wyniki badania potwierdzają, że przyjazny dla podatników system podatkowy powinien być maksymalnie przejrzysty. W praktyce oznacza to wprowadzenie jednej stawki oraz radykalne ograniczenie ulg i innych preferencji podatkowych zaciemniających obraz regulacji fiskalnych. W zamian za to podatnicy oczekują zmniejszenia ciężaru podatków, czyli obniżenia stawek – komentuje Jacek Bajson, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Ankietowani opowiadają się za jednoznacznym doprecyzowaniem kwestii podatkowych, które dotąd były różnie interpretowane przez administrację skarbową. Chodzi o niejednoznaczne traktowanie niektórych świadczeń pracowniczych, np. pakietów medycznych dla pracowników, korzystania z samochodów służbowych w celach prywatnych czy udziału w firmowych imprezach integracyjnych. Zdaniem przedsiębiorców, fiskus powinien przyjąć jednoznaczne i spójne stanowisko w tych kwestiach, nawet jeśli oznaczałoby to objęcie niektórych z tych obszarów podatkiem PIT. Większość przedsiębiorców (prawie 57 proc.) jest zdania, że powinno się wprowadzić przepisy, które jednoznacznie obejmą obowiązkiem podatkowym korzystanie przez pracownika z mienia pracodawcy w celach prywatnych.

Trzy czwarte przedsiębiorców wyraża pogląd, że zasady obliczania kosztów uzyskania przychodów powinny być zmienione. Znacznie mniejsza jednomyślność panuje w kwestii, w jaki sposób należy je zmienić: podnosząc kwotę zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów (12 proc.), wprowadzając kwotę opartą nie na ryczałcie, a na rzeczywistych kosztach ponoszonych przez pracownika (27 proc.) czy wreszcie likwidując obecną formułę, zastępując ją opodatkowaniem przychodów pracownika (36 proc.).

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane