W Polsce jest boom na parki handlowe. Według doradczej firmy CBRE na 96 zrealizowanych obecnie inwestycji w nieruchomości handlowe aż 71 to właśnie one.
– Stają się najpopularniejszym formatem wśród inwestorów, a sprzyja temu m.in. krótki czas budowy – mówi Mariusz Majkowski, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych CBRE.
Według Piotra Szymońskiego, dyrektora działu retail w firmie doradczej Walter Herz, na mapie parków handlowych w Polsce jest jeszcze trochę białych plam. Problem pojawia się, kiedy dwaj inwestorzy niezależnie, nie wiedząc o sobie nawzajem, wchodzą do tej samej miejscowości. Konkurencja między deweloperami jest kartą przetargową w rękach najemców przy negocjowaniu czynszów. Jeśli któryś z deweloperów zejdzie z ceny, to będzie mu trudno zarobić na inwestycji, bo przecież sprzedaje się przepływy finansowe wygenerowane przez umowy najmu, a po licznych upustach są one mniejsze. Ten, który nie ustępuje, może mieć problem z obłożeniem obiektu.
Podobna sytuacja mogła mieć miejsce w Środzie Wielkopolskiej.
– We wrześniu 2024 r. trwały już wstępne rozmowy z najemcami kiedy zorientowaliśmy się, że RG Leasing też już działa w mieście. Stwierdziłem, że kiedy zaczniemy osobno komercjalizację, to obie firmy stracą. Będziemy musieli konkurować ze sobą stawkami, a na takiej wojnie zyskują tylko najemcy. Ponadto wydłuża to cały proces i dodaje stresu – mówi Fabian Eryk Barbarowicz, prezes Refielda.
Firmy nawiązały kontakt. Postanowiono, że zostanie zrealizowany jeden duży obiekt, w którym można będzie uzyskać lepsze stawki czynszów, a na drugiej działce konkurencji wspólnie postawią coś, czego jeszcze w mieście nie ma.
– Włożyliśmy więc dwie nieruchomości do spółki i działamy razem, w porozumieniu i zgodzie – mówi Fabian Eryk Barbarowicz.
Na pierwszy ogień pod zabudowę poszła działka, którą uznano za ekonomicznie lepiej rokującą i na której można było szybciej podjąć prace. Zaplanowany obiekt pomieści ponad 30 lokali handlowych, restaurację typu drive-thru oraz parking dla około 600 samochodów. Inwestycja ma zostać oddana do użytkowania na początku 2027 r.
– Decyzja o współpracy z Refieldem nie była kompromisem, lecz świadomym wyborem wspólnej realizacji ambitnego projektu. Wzajemne zaufanie oraz synergia kompetencji sprawiają, że ten park handlowy z pewnością wyznaczy nowe standardy na rynku – mówi Radosław Gadomski, prezes RG Leasing.
Będzie to pierwsze wspólne przedsięwzięcie Refieldu i RG Leasing, ale sukces tej inwestycji może otworzyć drzwi do dalszej współpracy. Według wiedzy obu deweloperów to również pierwsze takie porozumienie w Polsce.